Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |||
Rapportagedatum | 1 juli 2019 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Op 1 januari 2021 moet de gemeente Deventer klaar zijn om te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning) en dat de werkprocessen en systemen hiertoe zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf 1 januari 2021. Maar dan zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende instrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande wetten en regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de jaren na 2021 verder werken aan de invulling van eigen regels waar wij dat willen. De implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten:
| ||||
Stand van zaken | ||||
Afgelopen periode zijn de twee instrumenten Omgevingsvisie en het bestemmingsplan stad en dorpen gereed gekomen en ter inzage gelegd. Hieraan is de afgelopen jaren hard gewerkt. Het nieuwe Plan van Aanpak is gereed en deze periode ter besluitvorming voorgelegd aan het college. Per 1 januari 2019 is een nieuwe fase gestart, te weten de transitiefase. Vanuit de kerngroep is gewerkt aan een activiteitenplan voor de komende 1,5 jaar. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders . | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. De raad heeft via 3 besluiten (begroting 2016, 2e kwartaalrapportage 2018 en 1e kwartaalrapportage 2019) €1.790.000 eenmalig beschikbaar gesteld. Aanvullend heeft de raad middelen beschikbaar gesteld om de basisregistraties op orde te brengen. Dit gaat om een bedrag van €1.062.500. Daarnaast is binnen programma 5 het “oude” budget actualisatie bestemminhgsplannen structureel voor €200.000 beschikbaar. De inzet vanuit de organisatie wordt veelal gedaan door medewerkers waarvan de uren reeds zijn gedekt, zoals de inzet van de transitiemanager en de inzet van de organieke kerngroep. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Zie de tabellen "Kostenraming en dekking" en "Afwijkingen" hierna. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er zijn op dit moment geen afwijkingen van de begrote exploitatiekosten. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | ||||||
Activiteit | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Informatiearchitectuur | ||||||
Digitalisering basis op orde | 205.000 | 240.000 | 240.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 100.000 | 120.000 | 95.000 | 57.500 | 32.500 | 32.500 |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | 140.000 | 120.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Subtotaal informatiearchitectuur | 405.000 | 500.000 | 455.000 | 357.500 | 332.500 | 332.500 |
Instrumenten | ||||||
Omgevingsvisie | 271.600 | 86.600 | 62.400 | 52.800 | 19.200 | 0 |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 216.900 | 171.500 | 171.500 | 171.500 | 171.500 | 87.500 |
Subtotaal instrumenten | 488.500 | 258.100 | 233.900 | 224.300 | 190.700 | 87.500 |
Werkprocessen | 106.800 | 191.800 | 90.800 | 75.800 | 71.800 | 64.800 |
Anders werken en organiseren | 22.400 | 97.400 | 119.800 | 57.400 | 57.400 | 57.400 |
Communicatie en participatie | 11.200 | 47.400 | 69.800 | 47.400 | 47.400 | 47.400 |
Organisatie | 148.200 | 215.400 | 215.400 | 134.200 | 86.600 | 72.600 |
Subtotaal raming | 1.182.100 | 1.310.100 | 1.184.700 | 896.600 | 786.400 | 662.200 |
Subtotaal reeds gedekt | 1.182.100 | 1.310.100 | 684.700 | 546.600 | 486.400 | 462.200 |
Subtotaal aanvullend benodigd | 0 | 0 | -500.000 | -350.000 | -300.000 | -200.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2019 | Afwijkingen |
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 205.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 100.000 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 405.000 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 271.600 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 216.900 | |
Subtotaal instrumenten | 488.500 | |
Werkprocessen | 106.800 | |
Anders werken en organiseren | 22.400 | |
Communicatie en participatie | 11.200 | |
Organisatie | 148.200 | |
Subtotaal raming | 1.182.100 | |
Reeds gedekt RGI | 648.600 | Inclusief 145.000 budgetoverheveling nog te besluiten bij jaarrekening |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 458.500 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 75.000 | |
Subtotaal dekking | 1.182.100 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
Vooralsnog stellen we voor de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) op te vangen binnen het projectbudget zelf door als ze zich voordoen andere keuzes te maken. Het vierde risico is het feitelijk structurele effect van de omgevingswet. Het structurele effect zal gaan spelen na 2024. Voor de huidige begroting heeft dit dus geen effect. Zie de tabel "Risico" hierna. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
De essentie van de Omgevingswet is de communicatie en participatie met de samenleving. Bij het opstellen van de Omgevingsvisie is dit gebeurd met stakeholder sessies. In de zienswijze fase van de Omgevingsvisie is de communicatie en participatie voor de gehele implementatie omgevingswet meegenomen. Er zijn 5 avonden georganiseerd in 5 (deel) gebieden. In de komende periode zal de participatie rondom de omgevingsvisie structureel geborgd worden. Daarnaast zal er gewerkt gaan worden aan specifiek participatiebeleid waaraan initiatiefnemers moeten voldoen, indien zij een initiatief hebben. Dit is conform het 1e Plan van Aanpak implementatie omgevingswet | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
Uitloop planning | 25% van €400.000 | €100.000 | Vaststellen PvA en goede beheersing | €0 |
Participatie vraagt meer tijd en geld | 50% van €200.000 | €100.000 | Di risico is ambtelijk nagenoeg niet beïnvloedbaar (bestuurlijke keuze) | €100.000 |
Invoering wetgeving vertraagd | 10% van €500.000 | €50.000 | Goed aansluiten op landelijke ontwikkelingen | €25.000 |
Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | €1.000.000 | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. | €500.000 | |
Onvoldoende capaciteit in de organisatie en grote werkdruk, waardoor duurdere inhuur nodig is | €500.000 | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. | €250.000 |