Het programma richt zich op het benutten van de ruimtelijke, sociale en economische potenties van inwoners en bedrijven binnen de gemeente. Dit doen wij door het realiseren van ruimtelijke uitbreidings- en herstructureringsprojecten. Wij regisseren in netwerkverbanden, stimuleren en faciliteren marktpartijen en laten los wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben.
Wij maken daarbij situationeel gebruik van het grondinstrumentarium. Dat wil zeggen dat we per opgave bezien óf en op welke wijze de gemeente een actieve rol oppakt. Dat kan ondermeer via een strategische aan- en verkoop van gronden en panden. Op deze wijze dragen we bij aan de totale gemeentelijke (bouw)opgave voor duurzaam wonen, werken en leven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Oog hebben voor kansen voor nieuwe stedelijke functies op de grondmarkt
Wij kennen de ontwikkelingen op de grondmarkt en hebben oog voor de kansen voor nieuwe stedelijke functies. Desgewenst nemen we nieuwe (strategische) posities in.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Het in voorraad hebben van ruwe bouwgrond en het ontwikkelen en vermarkten van voldoende bouwrijpe grond in een kwalitatief goede openbare ruimte voor: • de verkoop van gronden ten behoeve van het bouwen van 225 woningen in 2019 als onderdeel van de gehele woningbouwproductie in de gemeente Deventer in 2019 en verder;• de uitgifte van 7,4 ha bedrijventerreinen in 2019;• de uitgifte van 0,9 ha terreinen voor overige voorzieningen in 2019.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Participeren in netwerken en helpen initiatieven verder te brengen
Wij participeren in netwerken en helpen initiatieven verder te brengen die een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame en of economische ontwikkeling van Deventer. Daarbij hebben wij bovenal oog voor de positie van de inwoners van Deventer en stimuleren wij hen om een bijdrage te leveren.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Faciliteren maatschappelijk gewenste ontwikkelingen
Wij houden oog voor de maatschappelijke ontwikkelingen en passen ons (beleids)instrumentarium daar op aan teneinde adequaat de maatschappelijk gewenste ontwikkelingen te kunnen faciliteren. Daarbij opereren we situationeel, dat wil zeggen van geval tot geval beoordelend en inspelend op de situatie.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Wij evalueren de nota Grondbeleid als basis voor een actualisatie van de nota in 2020
Historie
Q1 - 2019
Toelichting Q1 - 2019
Onderdeel hiervan is erfpachtbeleid, maar ook nieuwe beheersregelsQ2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
Onderdeel hiervan is erfpachtbeleid, maar ook nieuwe beheersregels.In 2019 is de “Nota Grondbeleid” geëvalueerd, is een aantal bouwstenen opgesteld voor een nieuw grondbeleid en zijn de spelregels voor beheer en ontwikkeling aangepast. In 2020 leggen wij de gemeenteraad een nieuwe “Nota Grondbeleid” voor. Een van de instrumenten van het grondbeleid is “erfpacht”. De vraag is op welke wijze kan erfpacht worden ingezet om maatschappelijke doelen te dienen? De in 2019 opgestelde “Nota Erfpacht” is eveneens een bouwsteen voor de nieuwe “Nota Grondbeleid”.Doelstelling - Afronden herstructureringsopgaven en inzetten verworven kennis
We ronden de bestaande herstructureringsopgaven af en zetten de verworven kennis in voor wijken en dorpen elders in de gemeente.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Het zorg dragen voor een goede afronding en duurzame inbedding van de projectdoelstellingen en –resultaten in de gemeentelijke organisatie van de wijken Voorstad Oost, Keizerslanden en Rivierenwijk.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Naast de drie wijken gaan we werken aan samenlevingsopbouw in andere kwetsbare buurten en wijken
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Met onze partners samenwerken aan de lopende grondexploitaties
Wij werken tezamen met onze partners verder aan de lopende grondexploitaties voor woon- en werklocaties en zetten de grondposities in om de gemeentelijke ambities aangaande leefbaarheid, duurzaamheid, economische ontwikkeling en participatie gerealiseerd te krijgen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Het doorwerken aan de grondexploitaties van Steenbrugge, De Vijfde Hoek, Wijtenhorst Douweler Leide, Eikendal, Park Zandweerd, Bedrijventerrein A1, Westfalenstraat, Looweg, Bedrijventerrein Lettele, Leisurestrip Holterweg, cluster Stadsentree, cluster Havenkwartier, Sluiskwartier.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Er worden dit jaar geen grondexploitaties herzien.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
Voor Bedrijvenpark A1 stellen wij medio 2020 een nieuw exploitatieplan en grondexploitatie op.Verder wordt dit jaar de rondexploitatie van Steenbrugge nog niet herzien. Aan het eind van dit jaar zijn de contouren bekend uit de onderhandelingen met marktpartijen, zodat begin 2020 de grondexploitatie worden herzien.Het in ontwikkeling (laten) brengen van de strategische gronden (Shita-locatie, van Heetenstraat en Oranjekwartier).
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Het (laten) beschikbaar stellen van bouwgrond ten behoeve van innovatieve woonconcepten zoals tiny houses, “erfdelen”, eigen bouw en aardehuizen.
Historie
Q1 - 2019
Toelichting Q1 - 2019
Is afhankelijk van zowel bijstelling grondbeleid en als ook van resultaten regiegroep Wonen.Q2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
Is afhankelijk van zowel bijstelling grondbeleid als ook van resultaten regiegroep Wonen.Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking | |
---|---|---|---|---|
Risico Bedrijvenpark A1 | 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | Risico | ||
Verrekening met Algemene middelen Het Exploitatieplan en de vigerende ontwikkelstrategie in ‘West’ gaan ervan uit dat de huidige grondeigenaren actief zijn in het werven van klanten, samenwerken om deze klanten te faciliteren en kundig zijn in het proces van gebiedsontwikkeling. Uit een grondige actoren analyse is gebleken dat deze uitgangspunten optimistisch zijn ingeschat. Andere grondeigenaren dan de gemeente, hebben beperkt belang of hebben niet de competenties om gronden uit te geven. Het niet kunnen sturen op de verkoop van de gronden in ‘West’ door de gemeente, in combinatie met inactieve andere eigenaren, belemmert de ontwikkeling en creëert risico’s, zo is het afgelopen jaar gebleken. Hierdoor ontstaat er een grote kans op vertraging, op een inefficiëntie kavelindeling en weinig sturing op de uitgifte. De daarmee gepaarde risico’s worden groter in de tijd, en zijn groter dan voorheen geraamd. Voorstel is het risicoprofiel bij te stellen van 60% kans op € 1,5 miljoen (netto €900.000), naar 60% kans op €3,0 miljoen (netto €1,8 miljoen). Dit betekent dat het totale risicoprofiel van Bedrijvenpark A1 wordt opgehoogd tot netto €2,6 miljoen. De beheersmaatregel voor dit risico, is het kiezen van een andere ontwikkelstrategie voor het deel ‘West’. Het college heeft een aantal scenario’s geselecteerd die worden doorgerekend en nader uitgewerkt. Naar verwachting wordt dit eind 2019, begin 2020 aan de Raad voorgelegd. | ||||
Risico Sluiskwartier | 8.2 Grondexploitatie | |||
Verrekening met Algemene middelen Na de huidige consultatieronde met diverse belanghebbenden (oktober 2019) is het risicoprofiel opnieuw beoordeeld. Gevolg is dat het totale risico hoger uitvalt. Voorstel is het netto risicoprofiel ten laste van het specifieke weerstandsvermogen op te hogen van €1,5 miljoen naar €2,0 miljoen. Dit heeft vooral te maken met de snel slechter wordende staat van het bestaande vastgoed in het Sluiskwartier, wat leidt tot hogere onderhoud- en renovatiekosten. Het oorspronkelijke plan was immers dat alle panden gesloopt zouden worden. De voorbereiding voor het in ontwikkeling nemen van het Sluiskwartier duren langer dan eerder voorzien. | ||||
Shita-terrein en voormalig speeltuingebouw | 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | Autonome budgettaire afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma Voor de te herontwikkelen inbreidingslocatie is een voorbereidingskrediet van €151.000 beschikbaar gesteld voor de sloop van het wijkgebouw en de planvorming van het gebied. Voorstel is om het beschikbaar gestelde krediet op te hogen met €85.000. De vervuiling en de ontwikkelingen omtrent de stikstofproblematiek vragen om meer onderzoek in relatie tot de ontwikkelingsmogelijkheden en het op de markt zetten van deze locatie. Ook dient het proces van selectie en gunning in 2020 nog begeleid te worden, waarvoor tijd en budget nodig is. Bij de aanvraag van het oorspronkelijke krediet is als uitgangspunt gehanteerd dat de boekwaarde en het krediet gedekt worden uit de grondopbrengsten. Het is op dit moment moeilijk in te schatten of na verhoging van dit krediet dit uitgangspunt gerealiseerd kan worden. Indien er een tekort ontstaat wordt dit ten laste van de reserve onroerende zaken binnen dit programma gebracht. | ||||
Programma Aanpak Stikstof (PAS) | 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur en 8.2 Grondexploitatie | Risico | ||
Dekking (nog) niet van toepassing Naar aanleiding van de uitspraak door de Raad van State gedaan op 29 mei 2019 in beroepszaken tegen Natura-2000 vergunningen die waren gebaseerd op de systematiek Programmatische Aanpak Stikstof (PAS), zijn wij bezig met onderzoek naar projecten die in aanmerking komen om nader te worden beoordeeld ten aanzien van mogelijke negatieve effecten als gevolg van de gedane uitspraak. De focus ligt nu op het inzichtelijk maken van de mogelijke ruimtelijke en financiële consequenties voor de diverse, nog nader te benoemen, projecten. Op basis van deze analyse worden de consequenties in beeld gebracht. Het zal met name gaan om vertragingsrisico’s. Op dit moment zijn deze risico's nog niet te kwantificeren. Bij de actualisatie van alle grondexploitaties in het kader van de jaarrekening wordt dit meegenomen. | ||||
Groot onderhoud vastgoed | Diverse | Autonome budgettaire afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma Op basis van geactualiseerde MJOP's was de verwachting dat in 2019 €1,4 miljoen aan groot onderhoud voor ons kernbezit zou worden uitgevoerd. De verwachting is dat wij in 2019 €0,6 miljoen aan groot onderhoud gaan uitvoeren, €0,8 miljoen minder dan begroot. Reden dat wij minder groot onderhoud uitvoeren dan begroot is dat in 2019 de focus lag op risico inventarisatie en het oplossen van acute problemen. Soms leidde dit tot knelpunten waarvoor een oplossing gevonden moet worden, waardoor de uitvoering opschuift. Daarnaast waren er beleidsinhoudelijke redenen om het groot onderhoud door te schuiven. | ||||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | ||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 14.442 | 3.315 | 17.757 | -800 | 16.957 |
Baten | 15.311 | 8.615 | 23.926 | 0 | 23.926 |
Saldo | 869 | 5.300 | 6.169 | 800 | 6.969 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Groot onderhoud vastgoed | Lasten | -800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | -800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserves
(bedragen x €1000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 109 | 5.971 | 6.080 | 0 | 6.080 |
Putting uit reserves | 342 | 650 | 992 | -800 | 192 |
Saldo | 233 | -5.321 | -5.088 | -800 | -5.888 |
Voorzieningen
(bedragen x €1.000
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv voorzieningen | 0 | 3.896 | 3.896 | 0 | 3.896 |
Inkomsten tgv voorzieningen | 0 | -69 | -69 | 895 | 826 |
Saldo | 0 | -3.965 | -3.965 | 895 | -3.070 |
Investeringen
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 3.894 | 2.107 | 6.001 | 85 | 6.086 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 423 | 423 | 0 | 423 |
Saldo | -3.894 | -1.684 | -5.578 | -85 | -5.663 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Begroting 2019 | 14.442 | 15.311 | 869 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 17 | 354 | 337 | ||
Definitieve gunning huurrechten tankkavel Holterweg Deventer | 148 | 1.323 | 1.175 | ||
Grondexploitatie De Tuinen van Zandweerd | 775 | 2.004 | 1.229 | ||
Dreef voorbereidingskrediet | -9 | 0 | 9 | ||
Voorjaarsnota 2019 | -130 | 0 | 130 | ||
Hetenstraat voorbereidingskrediet | -38 | 0 | 38 | ||
Verkoop bedrijfskavel Maagdenburgstraat | 0 | 386 | 386 | ||
De Ganzeboom 167 Schalkhaar verkoop | 570 | 570 | 0 | ||
Ambtelijke wijziging | 1.331 | 1.328 | -3 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 513 | 655 | 142 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 138 | 1.996 | 1.858 | ||
Totaal programma | 17.757 | 23.927 | 6.170 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Begroting 2019 | 109 | 342 | 233 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 337 | 0 | -337 | ||
Dreef voorbereidingskrediet | 9 | 0 | -9 | ||
Voorjaarsnota 2019 | 0 | -130 | -130 | ||
Ambtelijke wijziging | -3 | 0 | 3 | ||
Definitieve gunning huurrechten tankkavel Holterweg Deventer | 1.235 | 60 | -1.175 | ||
Grondexploitatie De Tuinen van Zandweerd | 1.229 | 0 | -1.229 | ||
Hetenstraat voorbereidingskrediet | 38 | -38 | |||
Verkoop bedrijfskavel Maagdenburgstraat | 386 | 0 | -386 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 606 | 444 | -162 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 2.134 | 276 | -1.858 | ||
Totaal programma | 6.080 | 992 | -5.088 | ||
Voorzieningen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Grondexploitatie de Tuinen van Zandweerd | 1.229 | 0 | -1.229 | |
Voorjaarsnota 2019 | -130 | -130 | 0 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 586 | 0 | -586 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 2.211 | 61 | -2.150 | ||
Totaal programma | 3.896 | -69 | -3.965 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Begroting 2019 | 3.894 | 0 | -3.894 | |
Hetenstraat voorbereidingskrediet | 65 | 0 | -65 | ||
Dreef voorbereidingskrediet | 49 | 0 | -49 | ||
Ambtelijke wijziging | 429 | 423 | -6 | ||
Definitieve gunning huurrechten tankkavel Holterweg Deventer | 1.300 | 0 | -1.300 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 124 | 0 | -124 | ||
Kredietaanvraag Oranjekwartier | 140 | 0 | -140 | ||
Totaal programma | 6.001 | 423 | -5.578 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Bouw-woonrijpmaken De Venen Rivierenwijk | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Dreef | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Oranjekwartier | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Shita-terrein en voormalig speeltuingebouw | 0.3 | Behoeft aandacht | Voorstel is het voorbereidingskrediet op te hogen (zie afwijkingen) | |