In de Deventer samenleving willen we dat iedereen naar vermogen meedoet. Mensen versterken zichzelf, doen iets voor een ander of voor de stad. Iedereen doet ertoe! Want alleen op die manier is en blijft Deventer een leefbare en vitale gemeente: mee doen is mee bepalen. We willen een sociale, inclusieve samenleving zijn waarin mensen zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid nemen voor de inrichting van hun eigen leven: een samenleving waar iedereen tot zijn recht komt. Waar mensen elkaar aanspreken op opgroeien, opvoeden, financiële onafhankelijkheid en maatschappelijk meedoen. Culturele achtergrond, sekse, leeftijd, talenten en beperkingen maken niet uit: iedereen neemt op een gelijkwaardige manier deel aan de maatschappij.
Mensen worden aangesproken op hun mogelijkheden, niet op hun beperkingen. In deze samenleving doen mensen minder snel een beroep op de overheid en heeft de gemeente een andere rol: de gemeente geeft alleen daar regie en ondersteuning waar die echt nodig is. In deze samenleving zijn de inwoners zelf verantwoordelijk voor het oplossen van hun problemen. Het heft in eigen handen maakt zelfredzamer, sterker, meer zelfvertrouwen en gelukkiger. Op eigen kracht waar mogelijk, al dan niet met een beroep op de directe omgeving, eventueel de inzet van algemene voorzieningen in wijken dorpen en alleen inzet van professionele ondersteuning als dat echt nodig is: “Wie zorg nodig heeft, kan op ons rekenen”.
Onze doelstellingen:
- Maximale participatie van Deventer inwoners: mensen werken, versterken zichzelf, doen iets voor een ander, of voor de stad. Iedereen doet ertoe!
- Het bieden van een vangnet voor inwoners die (tijdelijk) niet volledig kunnen meedoen in de Deventer samenleving.
Teneinde deze doelstellingen te realiseren zullen we de transformatie vormgeven in het sociale domein.
We werken lokaal met onze partners in de stad samen, experimenteren, geven ruimte aan professionals en sturen op resultaat. Maar het is ook duidelijk geworden dat transformeren veel meer tijd kost en dat we te maken hebben met tekorten in het sociaal domein. Dat beeld zien we overigens landelijk. De budgetten zijn niet toereikend voor de uitgaven die we doen in het sociaal domein. In de afgelopen jaren zijn de uitgaven voor de Wmo en Jeugd gestegen en hebben we te maken met een tekort op BUIG. Het gaat om een stijging met een structurele doorwerking.
Sinds 2015 groeit de hoeveelheid cliënten gestaag. Door allerlei landelijke maatregelen, zoals langer thuis wonen, en doordat sociale teams dichtbij de mensen werken, komen de cliënten sneller in beeld en wordt er sneller ondersteuning ingezet. De komende jaren geven we uitvoering aan het Actieplan Transformatie Sociaal Domein om de hulp en ondersteuning ook op langere termijn toegankelijk en betaalbaar te houden. Uitgangspunt hierbij is integrale, effectieve en efficiënte hulpverlening en ondersteuning aan onze inwoners. De aanpak richt zich op vier thema’s:
- Preventie;
- Eenvoudige en integrale toegang (in de wijk);
- Effectieve zorg en ondersteuning (kwaliteit);
- Monitoring.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
De toegang waar een bewoner zich voor een eerste keer meldt, draagt verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één gezin, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Het sociaal team, het team gezinscoaches en Deventer Werktalent komen in 2019 tot concrete samenwerkingsafspraken, inclusief doorzettingsmacht, en een gezamenlijk werkproces.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Toelichting Q1 - 2019
Onderdeel van actieplan transformatie. Samenwerking is er op medewerkersniveau. Opstart tot formele afspraken is onderdeel van de transformatieQ2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
Onderdeel van actieplan transformatie. Samenwerking is er op medewerkersniveau. Opstart tot formele afspraken is onderdeel van de transformatieHet sociaal team draagt zorg voor een goede bereikbaarheid (1 nieuw telefoonnummer, bemensing door ST, terugbellen binnen 1 werkdag, servicenormen vergelijkbaar met gemeente Deventer).
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Elke inwoner die zich met een ondersteuningsvraag meldt, heeft binnen één kalenderweek een gesprek met de toegang hierover.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Het sociaal team, het team gezinscoaches en Deventer Werktalent maken afspraken over wie, wanneer verantwoordelijk is voor het komen tot één plan en wie daarbij als regisseur optreedt. Dit leidt in 2019 er toe dat in 60% van de ondersteuningsplannen aantoonbaar wordt zorggedragen voor het principe 1 gezin,1 plan, 1 regisseur.
Historie
Q1 - 2019
Toelichting Q1 - 2019
Dit is onderdeel van het actieplan transformatie sociaal domein. Op dit moment wordt verkend of 60% realistisch is of dat in eerste instantie gefocusd wordt op bv de doelgroep multiproblem.Q2 - 2019
Doelstelling - Passende ondersteuning
Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Voor iedereen die maatschappelijke opvang, bemoeizorg en beschermd wonen nodig heeft regelen we de juiste ondersteuning (zo zelfstandig als mogelijk). Hiervoor maken we een lokaal actieplan
Historie
Q1 - 2019
Toelichting Q1 - 2019
Abusievelijk waren in de primaire begroting alleen de prestaties opgenomen van de regionale taken voor maatschappelijk wonen en beschermd en niet van de lokale taken WMO.Q2 - 2019
Voor minimaal 78% van de huishoudens die een beroep doen op schuldhulpverlening worden de schulden structureel opgelost of wordt een situatie gecreëerd waarin de schulden beheersbaar zijn.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Het faciliteren van minimaal vijf algemene / collectieve voorzieningen (gericht op van individueel naar collectief).
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Het percentage inwoners dat zich vrijwillig inzet is minimaal 40%.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Voor 5% van de aanvragen voor Jeugdzorg via de toegang wordt een voorliggende voorziening ingezet zodat een passend ondersteuningsaanbod wordt aangeboden.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 55% van de inwoners van 18 jaar en ouder voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Het bieden van laagdrempelige opvoedingsondersteuning voor alle ouders vanuit het principe van de tien beschermende factoren.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Het aantal mantelzorgers dat gebruik maakt van ondersteunende faciliteiten (mantelzorgpas) stijgt naar 2200.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
We organiseren als centrumgemeente een sluitend vangnet van regionale zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Ter uitbreiding van de regionale vangnetvoorzieningen realiseren we in Deventer Skaeve Huse.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Toelichting Q1 - 2019
Ivm gestegen kosten wordt op dit moment wordt opnieuw gekeken naar de verwachtte eenmalige en wellicht structurele kosten. Daarnaast is vanuit de woningcorporatie aangegeven dat daadwerkelijke realisatie dit jaar niet meer mogelijk is.Q2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
In de Voorjaarsnota 2019 is als voorstel opgenomen om het project Skaeve Huse te beëindigen.We ontwikkelen de zorgzwaartepakketten voor beschermd wonen door naar een model met flexibele ondersteuningsarrangementen.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
We vertalen de uitstroomaantallen uit regiovoorzieningen naar huisvestingsopgaven voor gemeenten.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
We verbeteren de activering en acceptatie van kwetsbare inwoners in de samenleving.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Als vangnet voor kwetsbare inwoners bieden we beschermd wonen, maatschappelijke opvang openbare geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking | |
---|---|---|---|---|
1/3 Regeling sport | 5.2 Sportaccommodaties | Overige afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma Voor investeringen aan accommodaties kunnen verenigingen jaarlijks een beroep doen op de 1/3 regeling (max 1/3 van de investering komt voor subsidie in aanmerking met een maximum van €60.000). Subsidies worden in het betreffende jaar toegekend, maar in een aantal gevallen start de daadwerkelijke (ver)bouw van een accommodatie later. In dat geval wordt budget in een reserve gestort en in jaar van realisatie uitgekeerd. Dit jaar is €8.800 meer uitgegeven en wordt dit bedrag uit de gevormde reserve geput. | ||||
Sportbesluit BTW Sport | 5.2 Sportaccommodaties | Overige afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma Door een wetswijziging met betrekking tot de sport BTW-vrijstellingen vervalt het recht op aftrek van btw voor gemeenten en niet-winstbeogende exploitanten van sportaccommodaties. De gevolgen hiervan worden opgevangen door het voor gemeenten mogelijk te maken een beroep te doen op de SPUK regeling. De gemeente Deventer heeft hiervoor ook een aanvraag ingediend en ter compensatie een bedrag van €1.127.789,16 ontvangen. Naar verwachting is niet alle gevraagde subsidie nodig doordat enkele investeringen later zullen starten. De niet benodigde subsidie wordt terugbetaald aan het Rijk. | ||||
Voorbereidingskrediet Marke Zuid (deel Sporthal) | 5.2 Sportaccommodaties | Overige afwijking | ||
Dekking vanuit ander programma De voorbereidingskosten voor de Marke Zuid bedragen tot en met 2022 naar verwachting gemiddeld €120.000 per jaar, waarvan 50% voor de school en 50% voor de sporthal. De kosten worden gedekt uit de vrijvallende kapitaalslasten. Tevens wordt voorgesteld om uit de vrijvallende kapitaalslasten een bedrag van €150.000 te dekken. Dit bedrag is nodig om de sporthal voor de komende vijf jaar te laten voldoen aan de minimale eisen voor zowel de gymlessen als het verenigingssporten. Dit betreft correctief onderhoud waarvoor het Sportbedrijf geen budget beschikbaar heeft. | ||||
Hybride kunstgrasveld Pickwick Players | 5.2 Sportaccommodaties | Budgetoverheveling | ||
Dekking binnen eigen programma Voor de realisatie van een hybride rugbykunstgrasveld is budget gereserveerd. Voordat het project opgestart kon worden, was eerst duidelijkheid nodig over de juridische procedure met vv IJsselstreek. Middels deze juridische procedure willen we één wedstrijdveld dat nu door IJsselstreek wordt gebruikt opzeggen en gaan verhuren aan de rugbyvereniging. Kort voor de zomer zijn wij door de rechter in het gelijk gesteld, maar was het te kort dag om dit jaar nog het project op te starten. Volgend jaar wordt er een besluit genomen over dit veld. | ||||
Aanzuigende werking abonnementstarief Hulpmiddelen | 6.6 Maatwerkvoorzieningen | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen Als gevolg van het abonnementstarief zien we dat de aanzuigendewerking hiervan toeneemt. Ondanks de verwachting vanuit het ministerie dat dit geen aanzuigende werking zal hebben, zien we dat in 2019 het aantal verstrekte hulpmiddelen verder doorstijgt. De verwachting is dat er een aanvullend budget van €240.000 nodig is. De structurele doorwerking hiervan is lastig in te schatten. In het weerstandsvermogen is een risico opgenomen voor volumestijging in het sociaal domein. | ||||
Wijkaanpak | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen Er is een verwachtte onderbesteding van ongeveer €225.000. Uitnutting van dit budget is afhankelijk van bewonersinitiatieven die zich melden. Voorgesteld wordt om een bedrag van € 140.000 in 2020 eenmalig in te zetten voor een extra impuls opbouwwerk sociale teams. Hiermee kan de opbouwwerkexpertise ingezet worden voor samenlevingsopbouw en bewonersinitiatieven. Omdat 2019 het laatste jaar is van het tweejaarlijkse programma, kan het resterende bedrag van €85.000 terugvloeien naar de algemene middelen. | ||||
Ambulantisering GGZ WMO | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen Naast de extra middelen die in de septembercirculaire 2019 aan de decentralisatie uitkering Beschermd wonen zijn toegekend voor de ambulantisering GGZ, wordt een deel toegevoegd aan het subcluster WMO. Dit deel bedraagt €80.000 in 2019 oplopend naar €156.000 in 2023. | ||||
Hulpmiddelen Wlz | 6.6 Maatwerkvoorzieningen | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen Vanaf 1 januari 2020 worden mobiliteitshulpmiddelen (bijvoorbeeld: rolstoel, scootmobiel) voor alle cliënten in een Wlz instelling verstrekt vanuit de Wlz en niet langer vanuit de WMO. Ditzelfde geldt voor hulpmiddelen voor zorgverlening en wonen die door meerdere verzekerden te gebruiken zijn bijvoorbeeld: tilliften, hoog-laagbedden). In verband met deze wijziging gaan middelen vanuit het gemeentefonds over naar de Wlz. Dit leidt tot een structurele verlaging van €50.000 in 2020 oplopend naar ruim €90.000 in 2023. | ||||
Huurafspraken Vlier | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Overige afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma Het college heeft in 2015 samen met woonbedrijf Ieder1 de vraag van het COA naar opvangruimte voor minderjarige vluchtelingen opgepakt. Het pand Vlier 28 is hiervoor geschikt gemaakt. Tussen de gemeente en het woonbedrijf is een vijfjarige afspraak gemaakt. Na 2,5 jaar heeft het COA het contract opgezegd. Voor de periode daarna is in gezamenlijkheid gekeken naar een andere invulling van de ruimte. Woonbedrijf Ieder1 en de gemeente hebben afgesproken om de gederfde huurinkomsten voor deze locatie te delen. Voor de gemeente betekent dit een eenmalige kostenpost van € 47.500. Deze kosten worden gedekt uit het werkbudget verhoogde asielinstroom. Deze ruimte is aanwezig nu de instroom de afgelopen jaren is verminderd. De vanaf 2015 verkregen extra middelen voor de verhoogde instroom zijn over meerdere jaren uitgesmeerd. | ||||
Ambulantisering GGZ Beschermd wonen | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen Vanuit het hoofdlijnenakkoord GGZ wordt ingezet op de ambulantisering van de zorg. Dit leidt tot een groter beroep op zorg en begeleiding bij gemeenten. Hiervoor wordt de decentralisatieuitkering Beschermd wonen voor de centrumgemeente Deventer in 2019 structureel verhoogd met €445.000 oplopen naar €856.000 in 2023. | ||||
Eigen bijdragen beschermd wonen | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | Autonome budgettaire afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma De eigen bjdragen beschermd wonen blijven in 2019 achter bij de begroting. Op basis van de realisatie tot en met september is de verwachte opbrengst €150.000 lager dan begroot. Het aantal clienten is iets afgenomen ten opzichte van vorig jaar en ook de gemiddelde eigen bijdrage per client is iets lager. Deze verlaging op de baten kan opgevangen worden binnen het beschikbare budget voor beschermd wonen. | ||||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | ||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 79.741 | 4.253 | 83.994 | 581 | 84.575 |
Baten | 4.260 | 791 | 5.051 | -21 | 5.030 |
Saldo | -75.481 | -3.462 | -78.944 | -602 | -79.545 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
1/3 Regeling sport | Lasten | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanzuigende werking abonnementstarief Hulpmiddelen | Lasten | 240 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ambulantisering GGZ Beschermd wonen | Lasten | 445 | 586 | 714 | 855 | 855 |
Ambulantisering GGZ WMO | Lasten | 79 | 102 | 129 | 152 | 156 |
Eigen bijdragen beschermd wonen | Lasten | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hulpmiddelen Wlz | Lasten | 0 | -48 | -68 | -83 | -93 |
Technische wijziging | Lasten | 122 | 496 | 497 | 497 | 1.077 |
Voorbereidingskrediet Marke Zuid (deel Sporthal) | Lasten | 60 | 97 | 97 | 97 | 37 |
Wijkaanpak | Lasten | -225 | 140 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 579 | 1.373 | 1.369 | 1.518 | 2.032 | |
Eigen bijdragen beschermd wonen | Baten | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 128 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Totaal baten | -22 | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Saldo | -601 | -1.358 | -1.354 | -1.502 | -2.017 |
Reserves
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 455 | 621 | 1.076 | 140 | 1.216 |
Putting uit reserves | 1.447 | 1.222 | 2.669 | 69 | 2.738 |
Saldo | 992 | 601 | 1.594 | -71 | 1.523 |
Investeringen
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 200 | 986 | 1.186 | -242 | 944 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 206 | 206 | -42 | 164 |
Saldo | -200 | -780 | -980 | 200 | -780 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2019 | 79.741 | 4.260 | -75.481 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 404 | 24 | -380 | ||
Septembercirculaire 2018 Algemene uitkering & actueel BUIG budget 2018 en 2019 | 675 | 0 | -675 | ||
Ambtelijke wijziging | 113 | 243 | 130 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 1.045 | 116 | -929 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 2.017 | 408 | -1.609 | ||
Totaal programma | 83.995 | 5.051 | -78.944 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2019 | 455 | 1.447 | 992 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 75 | 454 | 379 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 146 | 696 | 550 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 400 | 72 | -328 | ||
Totaal programma | 1.076 | 2.669 | 1.593 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2019 | 200 | 0 | -200 | |
Investering Sportpark Zandweerd | 520 | 0 | -520 | ||
Renovatie en overdracht kleedkamers Deventer Hockey Vereniging | 200 | 0 | -200 | ||
Ambtelijke wijziging | 206 | 206 | 0 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 60 | 0 | -60 | ||
Totaal programma | 1.186 | 206 | -980 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Hybride kunstgrasveld Pickwick Players | 5.2 | Behoeft aandacht | Vanaf 1 juli 2019 heeft de Pickwick Players de beschikking gekregen over een tweede veld. Dit nav de gerechtelijke uitspraak. Hier staat nog een hoger beroep mogelijkheid tegen open, maar conform gerechtelijke uitspraak kan het veld al gebruikt worden. Wel is het tijdspad hiermee te kort geworden om in 2019 nog een hybride kunstgras veld aan te leggen. In najaar 2019 vindt in overleg met de vereniging een verdere verkenning plaats naar de meest optimale vorm / aanleg en wordt een voorstel voor realisatie in 2020 voorbereid. | |
Renovatie kleedkamers Deventer Hockey Vereniging | 5.2 | Op koers | De kleedkamers bevinden zich onder het clubhuis waar de vereniging eigenaar van is. De vereniging gaat gelijktijdig over tot renovatie van het clubhuis. Er zijn inmiddels afspraken gemaakt over het verstrekken van een subsidie voor de renovatie van de kleedkamers aan DHV. Daarmee kan de vereniging in één keer de gehele accommodatie renoveren. | |
Sportpark Zandweerd | 5.2 | Op koers | De aanleg is gestart. Oplevering vindt plaats in het derde kwartaal. | |