In de Deventer samenleving willen we dat iedereen naar vermogen meedoet. Mensen versterken zichzelf, doen iets voor een ander of voor de stad. Iedereen doet ertoe! Want alleen op die manier is en blijft Deventer een leefbare en vitale gemeente: mee doen is mee bepalen. We willen een sociale, inclusieve samenleving zijn waarin mensen zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid nemen voor de inrichting van hun eigen leven: een samenleving waar iedereen tot zijn recht komt. Waar mensen elkaar aanspreken op opgroeien, opvoeden, financiële onafhankelijkheid en maatschappelijk meedoen. Culturele achtergrond, sekse, leeftijd, talenten en beperkingen maken niet uit: iedereen neemt op een gelijkwaardige manier deel aan de maatschappij.
Mensen worden aangesproken op hun mogelijkheden, niet op hun beperkingen. In deze samenleving doen mensen minder snel een beroep op de overheid en heeft de gemeente een andere rol: de gemeente geeft alleen daar regie en ondersteuning waar die echt nodig is. In deze samenleving zijn de inwoners zelf verantwoordelijk voor het oplossen van hun problemen. Het heft in eigen handen maakt zelfredzamer, sterker, meer zelfvertrouwen en gelukkiger. Op eigen kracht waar mogelijk, al dan niet met een beroep op de directe omgeving, eventueel de inzet van algemene voorzieningen in wijken dorpen en alleen inzet van professionele ondersteuning als dat echt nodig is: “Wie zorg nodig heeft, kan op ons rekenen”.
Onze doelstellingen:
- Maximale participatie van Deventer inwoners: mensen werken, versterken zichzelf, doen iets voor een ander, of voor de stad. Iedereen doet ertoe!
- Het bieden van een vangnet voor inwoners die (tijdelijk) niet volledig kunnen meedoen in de Deventer samenleving.
Teneinde deze doelstellingen te realiseren zullen we de transformatie vormgeven in het sociale domein.
We werken lokaal met onze partners in de stad samen, experimenteren, geven ruimte aan professionals en sturen op resultaat. Maar het is ook duidelijk geworden dat transformeren veel meer tijd kost en dat we te maken hebben met tekorten in het sociaal domein. Dat beeld zien we overigens landelijk. De budgetten zijn niet toereikend voor de uitgaven die we doen in het sociaal domein. In de afgelopen jaren zijn de uitgaven voor de Wmo en Jeugd gestegen en hebben we te maken met een tekort op BUIG. Het gaat om een stijging met een structurele doorwerking.
Sinds 2015 groeit de hoeveelheid cliënten gestaag. Door allerlei landelijke maatregelen, zoals langer thuis wonen, en doordat sociale teams dichtbij de mensen werken, komen de cliënten sneller in beeld en wordt er sneller ondersteuning ingezet. De komende jaren geven we uitvoering aan het Actieplan Transformatie Sociaal Domein om de hulp en ondersteuning ook op langere termijn toegankelijk en betaalbaar te houden. Uitgangspunt hierbij is integrale, effectieve en efficiënte hulpverlening en ondersteuning aan onze inwoners. De aanpak richt zich op vier thema’s:
- Preventie;
- Eenvoudige en integrale toegang (in de wijk);
- Effectieve zorg en ondersteuning (kwaliteit);
- Monitoring.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Wij bieden op actieve wijze inwoners die tijdelijk niet in hun eigen bestaan kunnen voorzien passende ondersteuning bij het vinden van werk en een inkomensvoorziening om deze periode te overbruggen.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
De ontwikkeling van het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer is conform de landelijke ontwikkeling geraamd door het CPB -3,47%.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Toelichting Q1 - 2019
In tegenstelling tot het brede beeld in het sociaal domein waarin het aantal cliënten toeneemt, neemt het aantal bijstandsuitkeringen af. Deze daling van het aantal uitkeringen zet vooralsnog door in de eerste maanden van 2019.Q2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
In tegenstelling tot het brede beeld in het sociaal domein waarin het aantal cliënten toeneemt, neemt het aantal bijstandsuitkeringen af. Deze daling van het aantal uitkeringen zet vooralsnog door in de eerste maanden van 2019. In de CEP raming van het CPB is de daling van het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden bijgesteld naar -3,47%. Ook de realisatie t/m juli laat zien dat het aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer iets sneller afneemt dan eerder geraamd.We realiseren bij de uitvoering van de Participatiewet een klanttevredenheid die minimaal gewaardeerd wordt met een 7,2
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Toelichting Q1 - 2019
De klanttevredenheid wordt 1 keer per jaar gemetenQ2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
De klanttevredenheid wordt 1 keer per jaar gemetenTenminste 45% van de minimahuishoudens in Deventer maakt gebruik van één of meer minimaregelingen en, in het geval van kinderen in het huishouden, is dit tenminste 75%.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Inclusieve arbeidsmarkt
Deventer heeft een inclusieve arbeidsmarkt waarop elke inwoner naar vermogen meedoet.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Door een goede samenwerking met het speciaal en praktijk onderwijs krijgt elke jongere, die geen onderwijs meer volgt en onvoldoende zelfredzaam is, een passende ondersteuning bij het vinden van een passende werkkring.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
We realiseren onze taakstelling in het kader van de garantiebanen.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
70% van alle statushouders participeert gedurende de inburgering d.m.v. maatschappelijke activiteiten, vrijwilligerswerk of een werkervaringsplaats.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
De toegang waar een inwoner zich voor de eerste keer meldt, draagt verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt "één gezin, één plan, één regisseur".
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Elke inwoner die zich met een ondersteuningsvraag meldt bij DWT heeft binnen één kalenderweek een gesprek met de toegang hierover.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Het sociaal team, het team gezinscoaches en Deventer Werktalent komen in 2019 tot concrete samenwerkingsafspraken, inclusief doorzettingsmacht en een gezamenlijk werkproces. Dit leidt er in 2019 toe dat in 60% van de ondersteuningsplannen aantoonbaar wordt zorggedragen voor het principe één gezin, één plan, één regisseur.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
Dit is onderdeel van het actieplan transformatie. Samenwerking is er op medewerkersniveau. Opstart tot formele afspraken is onderdeel van de transformatie.Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
450 inwoners worden vanuit de Participatiewet begeleid naar een passende plek op de arbeidsmarkt of naar onderwijs.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
De realisatie t/m juli blijft enigszins achter. De intentie is echter nog steeds om deze prestatie te realiseren. Deze opdracht ligt bij DWT.In 2019 verrichten alle inwoners met arbeidsvermogen én een uitkering in kader van de Participatiewet, mede ter ontwikkeling en onderhoud van het arbeidsvermogen, maatschappelijk nuttige activiteiten zolang zij nog geen zelfstandige plek op de arbeidsmarkt hebben.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Alle leerbare jongeren tot 27 jaar hebben studieplicht en worden, waar nodig, begeleid naar school. Geen jongere met arbeidsperspectief ontvangt een uitkering.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking | |
---|---|---|---|---|
BUIG budget | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen Het definitief BUIG budget 2019 dat we ontvangen van het ministerie van SZW is €334.000 hoger dan het voorlopig BUIG budget. Hier staat echter tegenover dat de lasten €664.000 hoger zijn dan begroot. Dit nadeel is als volgt opgebouwd:Op basis van de realisatie tot en met september is de verwachting dat het gemiddeld aantal bijstandsuitkeringen met 2.675 iets lager is dan de begroting (2.700). Zoals reeds gemeld in de 2e kwartaalrapportage is het gemiddeld uitkeringsbedrag echter hoger dan begroot per saldo leidt dit tot een nadeel van €270.000. Teven is het aantal plaatsingen met loonkostensubsidie hoger dan begroot, waardoor €320.000 meer loonkostensubsidie wordt uitgekeerd aan werkgevers. De opbrengsten terugvordering en verhaal blijven achter bij de begroting en zijn naar verwachting €75.000 lager. Het voordeel op het definitief BUIG budget in combinatie met het nadeel op de lasten leidt uiteindelijk tot een nadeel van €330.000, waarvan €60.000 wordt gecompenseerd door een bijdrage uit de vangnetregeling waardoor het verwacht nadelig resultaat uiteindelijk €270.000 bedraagt in 2019.Het voorlopig budget 2020 is €2 miljoen hoger dan de primitieve begroting 2020. Hier staat een toename van de lasten met €475.000 tegenover, voornamelijk een bijstelling van de geraamde loonkostensubsidie. Het resultaat op het BUIG budget is uiteindelijk ruim €1,5 miljoen hoger dan de primitieve begroting, waardoor ook de geraamde bijdrage vanuit de vangnetregeling vervalt. Per saldo ontstaat hierdoor een voordeel van €1,45 miljoen in 2020. Het voorlopig BUIG budget voor 2020 wordt in het begrotingsjaar 2020 nog tweemaal bijgesteld door het ministerie van SZW. Namelijk in het voorjaar met het nader voorlopig budget en in het najaar middels het definitief budget. Het voorlopig BUIG budget wordt derhalve nog niet structureel vertaald in de meerjarenbegroting. | ||||
Onderbesteding participatie | 6.5 Participatie | Autonome budgettaire afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma Het ministerie van SZW heeft de resterende middelen van de landelijke onderbesteding op de bonus beschut werk bij de meicirculaire toegevoegd aan de integratie uitkering participatie. Voor Deventer ging het om €130.000. Dit is bij de tweede kwartaalrapportage toegevoegd aan het budget participatie. Dit leidt in 2019 tot een onderbesteding op dit budget. | ||||
Beschut werk | 6.4 Begeleide participatie | Autonome budgettaire afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma Onderbesteding budget begeleidingskosten beschut werk. Werkelijk aantal indicaties beschut werk afgegeven door het UWV blijft achter bij de taakstelling, hierdoor ontstaat in 2019 een verwachte onderbesteding op het budget begeleidingskosten beschut werk van €80.000. | ||||
Bijzondere bijstand | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen De werkelijke lasten van de bijzondere bijstand blijven achter bij de begroting. Dit komt voor een deel omdat het beroep op de bijstand vanuit de doelgroep tot 21 jaar lager is. Daarnaast kan de bijzondere bijstand verstrekt aan statushouders die in 2016-2017 zijn gehuisvest in Deventer nog gedekt worden ten laste van de reserve nieuwkomers die is gevormd vanuit de decentralisatieuitkering verhoogde asielinstroom die de gemeente in 2016 en 2017 heeft ontvangen vanuit het Rijk. Per saldo verwachten wij op dit moment een onderbesteding van €300.000.Ook het beroep op de bijzondere bijstand ten aanzien van de kosten voor beschermingsbewind blijft in de realisatie achter bij de begroting. Op basis van de toename in de afgelopen jaren hebben we ook in de begroting 2019 rekening gehouden met een toename ten opzichte van 2018. De realisatie in tot en met september 2019 is echter op het niveau van 2018. Dit leidt tot een verwachte onderbesteding van €200.000. | ||||
Kansen voor kinderen | 6.3 Inkomensregelingen | Budgetoverheveling | ||
Dekking binnen eigen programma Vanuit de middelen die bij de jaarrekening 2018 zijn overgeheveld naar 2019 is nog €100.000 beschikbaar. Voorgesteld wordt om deze middelen te benutten om in 2020 en 2021 de kosten voor het verstrekken van de zomerpaketten ad €45.000 per jaar uit te dekken. | ||||
Armoedebestrijding | 6.3 Inkomensregelingen | Budgetoverheveling | ||
Dekking binnen eigen programma Bij de meicirculaire 2018 is voor drie jaar de decentralisatieuitkering schulden en armoede toegekend vanuit het Rijk. Deze middelen worden ingezet voor diverse projecten ten behoeve het effectiever en efficienter uitvoeren van ons armoedebeleid. In 2019 verwachten we een onderbesteding van €80.000 die we willen inzetten voor de verdere ontwikkeling van "Deltaview" in 2020. In het kader van vroegsignalering is er intern het systeem DeltaView ontwikkeld. Dit is een systeem waarin we alle signalen over betalingsachterstanden die we vanuit in- en externe partijen (onder andere:CAK, energiebedrijven, gemeentebelasting, verhuurders, waterbedrijf) ontvangen, bundelen en overzichtelijk presenteren. We koppelen die signalen, binnen de grenzen van de AVG, aan andere informatie die we hebben (zoals de vraag of een huishouden al bekend is bij schuldhulpverlening) en aan demografische gegevens (met name leeftijden). Op deze manier krijgen we de stapeling van schulden in Deventer in beeld en kunnen we heatmaps maken van buurten met veel problematiek. Dat maakt het mogelijk om heel gericht interventies te plaatsen. Op dit moment wordt er gewerkt aan een plan van aanpak om middels een aantal pilots aan de slag te gaan met DeltaView in combinatie met de werkmethodes van Mobility Mentoring. De middelen voor Armoede en Schulden zijn naar verwachting in zijn geheel nodig voor de dekking van dit plan. | ||||
Onderbesteding apparaatslasten | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome budgettaire afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma Een aantal medewerkers verricht werkzaamheden voor andere teams waardoor minder wordt doorbelast naar inkomensregelingen, dit leidt in 2019 tot een voordeel van €50.000 op de apparaatslaten. Dit betreft een eenmalig voordeel, omdat in de begroting 2019 een klein deel van de apparaatslasten incidenteel is begroot. | ||||
Implementatie nieuwe beleidsvisie 'inzet op maat' | 6.5 Participatie | Budgetoverheveling | ||
Dekking binnen eigen programma Dit najaar wordt de nieuwe beleidsvisie 'inzet op maat' ter vaststelling aangeboden aan de Raad. Voor de implementatie van deze nieuwe beleidsvisie is een eenmalig budget nodig van €260.000. We stellen voor deze implementatiekosten te dekken door de beschikbare middelen vanuit de onderbesteding op participatie, beschut werk en de apparaatslasten over te hevelen naar 2020. | ||||
BBZ levensvatbaarheidsonderzoeken | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen Met ingang van 1 januari 2020 wordt de financieringssystematiek van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz 2004) vernieuwd. Onderdeel van deze vernieuwing is dat de levensvatbaarheidsonderzoeken die worden uitgevoerd in het kader van het Bbz 2004 niet meer worden bekostigd via een specifieke uitkering (BUIG), maar via het gemeentefonds. Toevoeging van de middelen voor de kosten van onderzoek aan het gemeentefonds past bij de gedachte dat het bij de onderzoekskosten in beginsel gaat om uitvoeringskosten. Gemeenten ontvangen voor de uitvoeringskosten van de Participatiewet c.s. reeds een bijdrage uit het gemeentefonds, waaraan nu dus de middelen voor de levensvatbaarheidsonderzoeken worden toegevoegd. Deventer ontvangt structureel €65.000 in 2020 oplopend naar €72.000 in 2023. | ||||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | ||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | ||||
Dienstverleningsovereenkomst buitenruimte | 6.5 Participatie | Risico | ||
Circulus Berkel heeft voor de DVO 2019 conform afspraak een herijking doorgevoerd. Circulus Berkel is uitgekomen op een kostenstijging voor de gemeente Deventer. Deels heeft deze stijging betrekking op het participatie deel (programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt) en deels op het reinigingsdeel (programma Leefomgeving). Over de inhoud, onderbouwing en hoogte van de kostenstijging is de gemeente momenteel in overleg met Circulus Berkel. Bij de jaarrekening 2019 kunnen wij u definitief hierover informeren. |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 72.128 | 1.373 | 73.501 | -173 | 73.328 |
Baten | 39.415 | -468 | 38.947 | 350 | 39.297 |
Saldo | -32.713 | -1.841 | -34.554 | 523 | -34.031 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Armoedebestrijding | Lasten | -80 | 80 | 0 | 0 | 0 |
BBZ levensvatbaarheidsonderzoeken | Lasten | 0 | 65 | 66 | 69 | 72 |
Beschut werk | Lasten | -80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere bijstand | Lasten | -475 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BUIG budget | Lasten | 590 | 475 | 0 | 0 | 0 |
Implementatie nieuwe beleidsvisie 'inzet op maat' | Lasten | 0 | 260 | 0 | 0 | 0 |
Kansen voor kinderen | Lasten | -90 | 45 | 45 | 0 | 0 |
Onderbesteding apparaatslasten | Lasten | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderbesteding participatie | Lasten | -130 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 141 | 114 | 115 | 115 | 116 |
Totaal lasten | -174 | 1.039 | 226 | 184 | 188 | |
Bijzondere bijstand | Baten | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BUIG budget | Baten | 320 | 1.920 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 350 | 1.920 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 524 | 881 | -226 | -184 | -188 |
Reserves
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 260 | 260 |
Putting uit reserves | 86 | 671 | 757 | -110 | 647 |
Saldo | 86 | 671 | 757 | -370 | 387 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2019 | 72.128 | 39.415 | -32.713 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 487 | 20 | -467 | ||
Voorjaarsnota 2019 | -98 | -1.248 | -1.150 | ||
Septembercirculaire 2018 Algemene uitkering & actueel BUIG budget 2018 en 2019 | -5 | 648 | 653 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 297 | 20 | -277 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 692 | 92 | -600 | ||
Totaal programma | 73.501 | 38.947 | -34.554 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2019 | 0 | 86 | 86 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 0 | 467 | 467 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 0 | 204 | 204 | ||
Totaal programma | 0 | 757 | 757 |