Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het de milieugevolgen, zoals geluidhinder, slechte luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn. De energietransitie is als gevolg van het akkoord van Parijs en de aardbevingen van Groningen landelijk en regionaal / lokaal een urgente opgave geworden. Het Rijk vraagt in wetgeving (wet VET 1 juli 2018) en in het Klimaatakkoord een stevige regierol van de gemeente om de landelijke doelstelling van 49% CO2 reductie in 2030 te realiseren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Het zoveel mogelijk gescheiden inzamelen van huishoudelijk afval, onder meer door verdere verlaging gf-fractie in restafval. Er zal een nieuw grondstoffenplan 2019-2023 worden opgesteld waarin volgende stappen in verlaging van de hoeveelheid restafval worden beschreven.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Verbetering van de milieukwaliteit
Doorgaande verbetering van de milieukwaliteit en ecologische kwaliteit in de hele gemeente.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Vergunningverlening, toezicht, handhaving en advies op gebied van milieu vindt plaats in een robuuste en kwalitatief hoogwaardige Omgevingsdienst, zodat er geen structurele overschrijdingen van milieunormen zijn.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Door inzet van lokale ecologische kennis bij ruimtelijke ontwikkelingen en onderhoud van de openbare ruimte worden ecologisch optimale situaties gecreëerd.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Door middel van natuur- en milieueducatie worden inwoners, met name via de basisscholen, bewust gemaakt van de zorg voor de eigen leefomgeving.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Toename hernieuwbare elektriciteit.
Het jaarlijks toenemen van het percentage hernieuwbare energie (elektriciteit en warmte) en het dalen van de geproduceerde CO2.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Het regisseren van het proces van energietransitie, in samenwerking met onder meer energiebedrijven, netbeheerders, particuliere initiatieven, woningbouwcorporaties en bedrijven.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Het regisseren, stimuleren en faciliteren van initiatieven die leiden tot toename van de opwek en gebruik van duurzame energie en vermindering van energiegebruik, specifiek op gebied van woningen, mobiliteit en bedrijven. We maken een Energieplan om de energietransitie te realiseren.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Vanuit een wijkgerichte aanpak gaan we samen met de partners tussen 2018 – 2021 in 3 wijken aan de slag met fossielvrij en betaalbaar wonen, start in proeftuin Zandweerd.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Verbetering kwaliteit van bodem en ondergrond.
Het verder verbeteren van de kwaliteit van bodem en ondergrond.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Het onderzoeken en monitoren van de kwaliteit van bodem en grondwater en het waar nodig saneren van verontreinigingen zodat alle risico’s als gevolg van bodemverontreiniging zijn weggenomen of beheerst.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Terugdringen geluidoverlast.
Het verder terugdringen van geluidoverlast als gevolg van verkeer.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Het verminderen van geluidoverlast als gevolg van auto- en treinverkeer door het uitvoeren van saneringsmaatregelen, zodat de geluidoverlast in geen enkele woning in Deventer boven de wettelijke norm ligt.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking | |
---|---|---|---|---|
Publiekscampagne luchtkwaliteit | 7.4 Milieubeheer | Budgetoverheveling | ||
Dekking binnen eigen programma Afgelopen jaar is er informatie gedeeld via de website www.deventer.nl/houtstook, waarbij gewezen is op een juiste manier van stoken, om zo te helpen om overlast door open haarden, houtkachels en andere (hout-)stook te voorkomen. Om de emissies van verontreinigende stoffen van hout- en pelletkachels naar de lucht tot een minimum te beperken, wordt op rijksniveau gewerkt aan certificering en emissie-eisen, die vanaf 2020 van kracht moet worden voor nieuwe kachels. Er wordt ook gewerkt aan een stookalert. Dat moet gebruikers actief alarmeren wanneer de weersomstandigheden niet optimaal zijn om een houtkachel te gebruiken. De website vormt een belangrijke basis voor de publiekscampagne die nog niet heeft plaatsgevonden. De reden daarvoor is dat er met het Rijk wordt gesproken over het SLA, het Schone LuchtAkkoord. Hierin worden afspraken gemaakt over zeven aspecten van luchtkwaliteit, waaronder ook houtrook. Voordat Deventer het SLA ondertekent moet eerst duidelijk zijn waarvoor wij precies tekenen en wat de financiële consequenties daarvoor zijn. In het concept SLA wordt ten aanzien van houtrook ingezet op vergaande een wijkgerichte aanpak. Dat is een andere aanpak dat de gemeentebrede publiekscampagne die wij voor ogen hadden. Er wordt onderzocht hoe en onder welke voorwaarden wij meedoen aan het SLA. | ||||
Geluidsanering Nanov | 7.4 Milieubeheer | Overige afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma De Nanov-gelden waren bestemd voor het plaatsen van geluidschermen langs het spoor. De geplande schermen zijn inmiddels allemaal geplaatst. Het resterende budget wordt toegevoegd aan de reserve geluidsanering. Deze is bestemd en wordt al jaren gebruikt voor geluidsanering van individuele woningen. | ||||
Fossielvrij en Betaalbaar Wonen | 7.4 Milieubeheer | Overige afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma In het project FBW werken gemeente, woningbouwcorporaties, provincie en netbeheerders samen aan de wijkgerichte warmtetransitie. Voor dit project heeft de provincie Overijssel €100.000 subsidie beschikbaar gesteld. Hiervoor wordt met name externe deskundigheid ingehuurd. | ||||
Budget Energieplan | 7.4 Milieubeheer | Overige afwijking | ||
Dekking (nog) niet van toepassing Het energieplan is door het college van B&W vastgesteld en ter vaststelling aangeboden aan de raad. Het is moeilijk om exact aan te geven wat het energieplan heeft gekost. Het opstellen van het energieplan maakt onderdeel uit van het veel groter pakket aan werkzaamheden dat voortvloeit uit de grote druk die door rijk, provincie, bedrijven en bewoners wordt gelegd op de gemeente. In 2019 is het totaal beschikbare budget voor inzet van capaciteit, dus inclusief de €100.000 voor het energieplan nodig. | ||||
Kostendekkendheid huishoudelijk afval 2019 | 7.3 Afval | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen In meerdere planning- en control documenten is aangegeven dat de opbrengst uit afvalstoffenheffing in 2019 niet kostendekkend is (het tarief 2019 is eigenlijk te laag). De stijgende kosten blijven moeilijk voorspelbaar en dit zal de komende jaren ook zo blijven. Bij de tariefstelling 2020 is zoveel als mogelijk rekening gehouden met het stijgende prijspeil, voornamelijk het gevolg van stijgende verwerkingskosten, verhoging van de verbrandingsbelasting en de dalende waarde van grondstoffen.Inmiddels is de prognose voor 2019 opgelopen tot €1,1 miljoen nadelig, voornamelijk vanwege afrekeningen verwerkingskosten en lagere vergoedingen van grondstoffen over voorgaande jaren. Dit nadeel komt in 2019 eenmalig ten laste van algemene middelen. Op het taakveld afval zal dit worden opgenomen in de begroting. Bij de 2e kwartaalrapportage 2019 is weerstandsvermogen aangehouden (€600.000 met een kans van 75%), waardoor €450.000 uit de generieke weerstandsreserve kan vrijvallen (programma Algemene dekkingsmiddelen). | ||||
Geluidsanering | 7.4 Milieubeheer | Herschikking | ||
Dekking binnen eigen programma De voorbereidingskosten voor diverse geluidsaneringsprojecten loopt door in 2020. De uitvoering van de geluidsaneringsprojecten Brinkgreverweg/Laan v Borgele/Margijnenenk/Ijsselkade/Zwolseweg/Pothoofd is gestart en loopt door in 2020.Voor zowel voorbereiding als uitvoering zijn voorschotten van het Rijk ontvangen, restant volgt in 2020. | ||||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | ||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 15.068 | 761 | 15.829 | 300 | 16.129 |
Baten | 12.656 | 656 | 13.312 | -303 | 13.009 |
Saldo | -2.412 | -105 | -2.517 | -603 | -3.120 |
Onderwerp | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Fossielvrij en Betaalbaar Wonen | Lasten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geluidsanering | Lasten | -350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kostendekkendheid huishoudelijk afval 2019 | Lasten | 650 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Publiekscampagne luchtkwaliteit | Lasten | -25 | 25 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 300 | 25 | 0 | 0 | 0 | |
Fossielvrij en Betaalbaar Wonen | Baten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geluidsanering | Baten | -350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geluidsanering Nanov | Baten | 62 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kostendekkendheid huishoudelijk afval 2019 | Baten | -115 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -303 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -603 | -25 | 0 | 0 | 0 |
Reserves
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 88 | 88 |
Putting uit reserves | 748 | 26 | 774 | -325 | 449 |
Saldo | 748 | 26 | 774 | -413 | 361 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu | Begroting 2019 | 15.068 | 12.656 | -2.412 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 26 | 0 | -26 | ||
Asbest en de Omgevingsdienst | 17 | 0 | -17 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 718 | 656 | -62 | ||
Totaal programma | 15.829 | 13.312 | -2.517 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu | Begroting 2019 | 0 | 748 | 748 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 0 | 26 | 26 | ||
Totaal programma | 0 | 774 | 774 |