Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders (nu nog een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning) met een goede ruimtelijke onderbouwing voor initiatieven uit de samenleving.
Al geruime tijd wachten we op de komst van de nieuwe Omgevingswet. Deze wordt nu vanaf 2021 gefaseerd ingevoerd. Omdat de Omgevingswet een enorme stelselwijziging voor de fysieke leefomgeving in houdt, zijn we nu al aan de slag gegaan met de implementatie. Dat doen we o.a. aan de hand van een plan van aanpak Implementatie Omgevingswet, maar ook door het opstellen van een Omgevingsvisie (die volledig wordt gebaseerd op de nieuwe wet) en het maken van een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte (op basis van de Crisis- en Herstelwet). De aandacht verschuift van het idee van een planbare samenleving naar een ander uitgangspunt. Hoe kunnen we spelregels formuleren op basis waarvan onze fysieke leefomgeving veranderingen in de samenleving (die we niet altijd kunnen voorspellen) kan opnemen? De aandacht gaat veel meer dan in het verleden uit naar de bestaande kwaliteiten. Een Omgevingsvisie geeft een visie op de ontwikkelingen naar de inzichten van nu maar is een dynamisch document. Indien maatschappelijke ontwikkelingen daarvoor aanleiding geven, dan wordt de visie (op onderdelen) herzien of geactualiseerd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels - en in die zin dus vooral regisseur - in plaats van de realisator van ruimtelijke initiatieven. In locatie- of gebiedsontwikkelingen is zij vooral de gesprekspartner om in gezamenlijkheid tot gedragen plannen te komen. In die zin passen we de theorie van Uitnodigingsplanologie nu al toe. De gemeente houdt daarbij vanzelfsprekend haar publiekrechtelijke rol. Ons interne proces is daarop steeds beter ingericht (o.a. door Vergunningenplatform en Carrousel: een integraal samengestelde groep die initiatieven snel en adequaat kan beoordelen en bovendien meedenkt hoe ontwikkelingen zijn in te passen en vorm te geven).
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We worden actief richting onze partners om de komende woningbouwopgave (het toevoegen van 3.000 woningen in 10 jaar) te realiseren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken in Deventer al zoveel mogelijk volgens de gedachte van de Omgevingswet
Vooruitlopend op de principes van de Omgevingswet, hanteert Deventer in samenspraak met de samenleving uitgangspunten voor hanteerbare spelregels als basis van de doorontwikkeling van de fysieke leefomgeving.Inwoners waarderen het uiterlijk van hun woonomgeving in 2017 gemiddeld met een 7,3. Dat is net iets hoger dan het rapportcijfer van 2015 (stedelijk gebied 7,1; landelijk gebied 7,9; gemiddeld 7,2 (Bewonersonderzoek najaar 2015)
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We leggen de gemeenteraad een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte (voorloper Omgevingsplan) ter vaststelling voor.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
We leggen de gemeenteraad een Omgevingsvisie ter vaststelling voor.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
We vervolmaken de interne begeleiding van private initiatieven en komen volgens de uitgangspunten van Uitnodigingsplanologie in samenspraak met initiatiefnemers tot gedragen plannen voor de ontwikkeling van specifieke locaties of gebieden in onze gemeente. We gebruiken daartoe o.a. de Carrousel.We richten bijzondere aandacht aan de ontwikkeling van de binnenstad en de bedrijventerreinen. Afhankelijk van de vraagstelling vanuit de samenleving bepalen we daar onze rol (meer of minder actief).
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
We zetten ons extra in om te zorgen dat we in 2021 klaar zijn om op basis van een plan van aanpak te werken volgens de eerste tranche van de Omgevingswet.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
In samenspraak met stakeholders en professionals actualiseren we het Beeldkwaliteitplan Binnenstad "Kwaliteit voor ogen" en leggen dat ter vaststelling aan de Gemeenteraad voor.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - via herontwikkeling van kansrijke locaties of gebieden versterken we de economische dynamiek in Deventer
We investeren in samenspraak met onze partners in de ontwikkeling van locaties of gebieden die om uiteenlopende redenen aanvullend zijn op datgene wat Deventer al te bieden heeft, en daardoor meerwaarde hebben voor de beleving, de economie en leefbaarheid van Deventer.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
In overleg met of op initiatief van de dorpen komen we tot een dorpsagenda, als basis voor het versterken van de leefbaarheid in die dorpen. Bijzondere aandacht gaat uit naar de voorzieningen, en naar het bevorderen van de productie en afzet van streekproducten.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Voor het gebied dat grofweg de stationsomgeving en een cirkel daaromheen beslaat, en dat tegen de binnenstad aan ligt bevorderen wij in samenspraak met bedrijven en onderwijsinstellingen een bundeling van kennis en samenwerking in de keten waardoor er een inspirerend economisch klimaat kan ontstaan. Dat biedt potentie voor het aantrekken van jonge, hooggeschoolde en talentvolle mensen die in Deventer gaan wonen en werken. Dat draagt bij aan de profilering van Deventer als ICT- en kennisstad.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
We nemen actief deel in de ontwikkelingen om te komen tot de realisatie van het concept Stadshof, waardoor een gebiedje met een extra en aanvullende betekenis voor de Deventer binnenstad ontstaat. Daardoor bevorderen wij mede het wonen boven winkels wat van belang is voor de leefbaarheid in de binnenstad.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - We verbeteren de bereikbaarheid via weg, spoor, water en fiets.
We bevorderen een afname van het aantal verplaatsingen per auto richting binnenstad en bedrijventerreinen met 5% en bevorderen een toename van het aantal verplaatsingen te voet en per fiets met 5% (peildatum 1 januari en nulmeting voorjaar?).Het aandeel inwoners dat (zeer) tevreden is over de bereikbaarheid van de eigen buurt is minimaal 66%.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We leveren via de Cleantechregio een actief aandeel in de aanpak slimme en duurzame mobiliteit. We dragen bij aan de realisatie van de snelfietsroute Deventer - Zutphen, zowel in menskracht als financieel. We werken aan goede aansluiting van de Poort van Deventer op de A1.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
We rollen de rode loper uit voor de fiets. We brengen dat in de praktijk door bij iedere infrastructurele aanpassing en bij iedere gebiedsontwikkeling expliciet de positie van de fiets binnen het geheel vanuit die ambitie een plek te geven.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Deventer zet in op een actieve lobby voor het handhaven van de halte voor de internationale trein op Berlijn en voor het realiseren van een station in Bathmen. We zetten ons in voor het bevorderen van het spoorboekloos reizen in Deventer en spannen ons in voor een veilig vervoer van gevaarlijke stoffen (PHS).
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Deventer zet meer energie op het vervoeren van goederen over water. We investeren in de herontwikkeling van de Deventer haven met een containerterminal.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Evenwichtige woningvoorraad met voldoende aanbod.
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad met voldoende aanbod in alle segmenten. Op deze manier werken we aan gemengde en duurzame wijken en buurten. Via een Regiegroep Wonen gaan we actief inzetten op het versnellen van de woningbouw. We vertrekken vanuit onze bestaande kwaliteiten, waarbij Inbreiding voor Uitbreiding gaat.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Via een Regiegroep Woningbouw gaan we actiever sturen op het realiseren van geschikte woningen voor onze inwoners. We focussen op de meest kansrijke plannen en zorgen voor adequate planologische kaders om onze doelstelling te behalen.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
De beoogde nieuwbouw in 2019 volgens het Woningbouwprogramma bedraagt 400 wooneenheden.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
We verzorgen goede huisvesting voor woonwagenbewoners, overeenkomstig het in 2018 vastgestelde beleid. Dat doen we door stapsgewijs te komen tot uitbreiding van het aantal standplaatsen. We streven naar de start feitelijke de overdracht van de eerste fase van de nu nog in gemeentelijk bezit zijnde woonwagens en standplaatsen naar de corporaties. Daarvoor zorgen we dat de situatie rondom standplaatsen en woonwagens voldoet aan wet- en regelgeving.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
De standplaatsen en woonwagens worden gefaseerd overgedragen, vanaf het moment dat de situatie voldoet aan wet- en regelgeving.Als gevolg van het vervallen van de ontwikkeltaak van Wonen Boven Winkels Deventer NV gaan wij deze verbonden partij opheffen en vrijkomende middelen reserveren voor wonen en verblijven in de binnenstad.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking | |
---|---|---|---|---|
Inkomsten bouwleges | 8.3 Wonen en bouwen | Risico | ||
Dekking (nog) niet van toepassing Op basis van al ontvangen leges en een prognose van plannen die in de pijplijn zitten en waarvan het verlenen van een vergunning nog dit jaar wordt verwacht, verwachten we een realisatie van circa €2.600.000. Bouwplannen waar de discussie over de PAS een prominente rol speelt, en die om die reden onzeker zijn, hebben voor 2019 een legespotentieel van circa €670.000. Als mocht blijken dat ondanks de PAS de vergunningen kunnen worden verleend, dan halen we ongeveer €100.000 meer inkomsten dan begroot. De invoering van IJVI zorgt voor meer personele inzet dan eerder verwacht. Hogere lasten voor dit nieuwe vergunningensysteem IJVI willen we dekken uit bouwleges. De onzekerheid over de opbrengst van de bouwleges is op dit moment echter groot. We hopen daarover op de korte termijn meer duidelijkheid te krijgen. | ||||
Programma Aanpak Stikstof (PAS) | 8.1 Ruimtelijke ordening | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen De inmiddels alom bekende uitspraak van de Raad van State over hoe om te gaan met stikstofuitstoot bij planologische procedures en het verlenen van omgevingsvergunningen heeft grote gevolgen. Niet alleen voor plannen van private partijen, maar ook voor plannen die we zelf in exploitatie hebben. Sinds de zomer zijn we met een team bezig om de gevolgen in beeld te brengen, en om maatregelen te bedenken waardoor (een deel van) de procedures en vergunningen toch door zou kunnen gaan. Dat vraagt serieuze inzet van onze mensen. De arbeid die daarvoor moet worden geleverd is niet begroot. Om die reden stellen we voor om voor 2019 een bedrag van €50.000 beschikbaar te stellen om daaruit onze inzet en advies van deskundigen te dekken. Voorstel is dit te dekken uit de algemene middelen (onvoorzien) | ||||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | ||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 6.280 | 2.259 | 8.539 | 246 | 8.785 |
Baten | 3.392 | 1.646 | 5.038 | 136 | 5.174 |
Saldo | -2.888 | -613 | -3.501 | -110 | -3.611 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Programma Aanpak Stikstof (PAS) | Lasten | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 195 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technische wijziging | Baten | 135 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 135 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -110 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserves
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 0 | 23 | 23 | 0 | 23 |
Putting uit reserves | 185 | 906 | 1.091 | -85 | 1.006 |
Saldo | 185 | 883 | 1.068 | -85 | 983 |
Investeringen
(bedragen x€1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 600 | -140 | 460 | 0 | 460 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -600 | 140 | -460 | 0 | -460 |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2019 | 6.280 | 3.392 | -2.888 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 322 | 0 | -322 | ||
Asbest en de Omgevingsdienst | -17 | 0 | 17 | ||
Vrijwillige Kavelruil | 397 | 397 | |||
Ambtelijke wijziging | 67 | 0 | -67 | ||
Voorjaarsnota 2019 | 205 | 70 | -135 | ||
Verkoop woonwagenstandplaats Overstichtlaan 3 | 0 | 23 | 23 | ||
Oude Oxersteeg 3, woningbouw | 41 | 41 | 0 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 38 | 50 | 12 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 1.207 | 1.066 | -141 | ||
Totaal programma | 8.540 | 5.039 | -3.501 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2019 | 0 | 185 | 185 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 0 | 322 | 322 | ||
Verkoop woonwagenstandplaats Overstichtlaan 3 | 23 | 0 | -23 | ||
Voorjaarsnota 2019 | 0 | 130 | 130 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 0 | 454 | 454 | ||
Totaal programma | 23 | 1.091 | 1.068 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2019 | 600 | 0 | -600 | |
Ambtelijke wijziging | -600 | 0 | 600 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 460 | 0 | -460 | ||
Totaal programma | 460 | 0 | -460 |