Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks- en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2018 gemiddeld met een 6,7.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
In de openbare ruimte zorgen wij voor regulier en klein onderhoud op het vastgelegde beeldkwaliteitsniveau conform de CROW systematiek. Wij verzorgen het technisch onderhoud aan installaties en objecten (zoals bruggen, viaducten, rioolstelsel en speelplaatsen).
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
We voeren groot onderhoud en vervangingsonderhoud uit (MJOP-MIND 2019-2022; jaarschijf 2019). Bij het uitvoeren hiervan zoeken we (maximale) meerwaarde op de terreinen van beleving, participatie, gezondheid, ecologie, TEEB (waarde van groen) cradle to cradle, klimaatadaptatie, energie en social return.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
Project Wezenlanden/Keizer Karellaan loopt qua uitvoering door in 2020. Uitvoering van project Buurtaanpak Draaiomsbuurt start niet in 2019 maar in 2020.Wij voeren diverse (wettelijke) beheertaken uit, waaronder:• Calamiteiten/veiligheidsonderhoud;• Storingsdienst;• Inspecties;• Storingsmeldingen;• Innen van parkeergelden en havengelden;• Gegevensbeheer;• Exploitatiekosten (huur en energie);• Belastingen;• Handhaving en Toezicht.Dit doen wij ook voor de IJsseloevers
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Zorgdragen dat onze digitale basissystemen (registraties) op orde komen/blijven waardoor we toekomstbestendig zijn en onze kapitaalgoederen duurzaam kunnen blijven beheren en zowel inhoudelijk als financieel kunnen sturen en beheersen.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
De ervaren overlast van ratten wordt zoveel mogelijk beperkt. Het aantal ratten wordt beheerst en het aantal meldingen van ratten in de openbare ruimte is uiterlijk vanaf eind 2021 terug op het niveau van het aantal meldingen in 2010 (totaal 20 meldingen per jaar).
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Wij starten in 2019 met de realisatie van een nieuw skatepark.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Als gevolg van het veranderende klimaat neemt de kans op wateroverlast toe. Op basis van het gemeentelijk rioleringsplan voeren wij jaarlijks maatregelen uit om de druk op ons rioolstelsel te verlagen. Dit is mogelijk door het afkoppelen van hemelwater en de aanleg van infiltratieriolen die afvoeren op het oppervlaktewater. Wij verhogen het budget waardoor wij meer maatregelen kunnen nemen.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Toelichting Q1 - 2019
In 2019 worden de middelen aangewend om het klimaatadaptatieplan te maken.Q2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
In 2019 worden de middelen aangewend om het klimaatadaptatieplan te maken.Wij gaan met een extra investering een kwaliteitsimpuls geven aan het openbaar gebied in het vernieuwde winkelcentrum De Flora in Colmschate.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
In 2019 gaan we verder met de planvorming van het verbeteren van de fietsstructuur rond de A1 recreatief en utilitair.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
De tunnel in de Oostriklaan wordt in 2019 opgeleverd
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
In 2018 zijn we gestart met de reconstructie van de Brinkgreverweg. In 2019 wordt deze reconstructie afgerond.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
We verbeteren de fietsinfrastructuur door:- reconstructie Keizer Karellaan (incl. fietspad);
- start omvorming fietspad Oerdijk tussen Cröddendijk en kom Lettele van asfalt naar beton.
- start omvormen fietsinfrastructuur Margijnenenk/Lebuinuslaan/Overstichtlaan van tegels naar asfalt.
- reconstructie Keizer Karellaan (incl. fietspad);
- start omvorming fietspad Oerdijk tussen Cröddendijk en kom Lettele van asfalt naar beton.
- start omvormen fietsinfrastructuur Margijnenenk/Lebuinuslaan/Overstichtlaan van tegels naar asfalt.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Toelichting Q2 - 2019
Project Margijnenenk ca. start uitvoering in 2020Project Keizer Karellaan loopt door in 2020Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
In 2019 gaan we verder met de planvorming en voor de herinrichting van de Keizerstraat en pleinen in de binnenstad. We starten in 2019 met de herinrichting van de Keizerstraat. Wij stemmen dit af met andere ontwikkelingen in de binnenstad.
Toelichting - Q3 2019
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
We gaan verder met de vernieuwende aanpak van sturen op beleving en de aanpak van overlast en ongewenst gedrag in de openbare ruimte. De samenwerking met Philips wordt voortgezet.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Tot het moment dat een definitieve oplossing is voor bewaakt fietsparkeren in de binnenstad gaan wij tijdelijk de bewaakte fietsenstalling Lamme van Dieseplein doorzetten.
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Start planvorming t.a.v. de drie pleinen; Grote Kerkhof, Stromarkt en Nieuwe Markt
Historie
Q1 - 2019
Q2 - 2019
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Voorstel | Soort afwijking | |
---|---|---|---|---|
Renovatie Brinkgarage | 2.1 Verkeer en vervoer | Budgetoverheveling | ||
Dekking binnen eigen programma Vanwege de koppeling aan planvorming aan het project Sluiskwartier en de procesduur ten aanzien van de te nemen maatregelen in en aan de garage kan in 2020 gestart worden met de planologische procedure. Voorstel is het beschikbare budget van €275.000 voor deze procedure over te hevelen naar 2020. | ||||
MJOP projecten 2019 | 2.1 Verkeer en vervoer en 7.2 Riolering | Budgetoverheveling | ||
Dekking binnen eigen programma In 2019 zijn diverse MJOP projecten geprogrammeerd, waarvan de uitvoering om uiteenlopende redenen niet (geheel) in 2019 plaats vindt. Voorstel is om een exploitatie budget van €1.529.400 (lasten) en €265.620 (baten) over te hevelen naar 2020. Het gaat om de projecten Bochem-/ Munster/ Keulenstraat, Draaiomsbuurt, Godebaltpark/Radboutlaan van Blankenheimstraat, Kosterstraat, Keizer Karellaan, tunnel Veenweg, Zandpoort/ Smidsgang, fietspaden Margijnenenk/ Overstichtlaan, buurtaanpak Tjoenermarke en asfalt Holterweg. Belangrijkste reden voor overheveling is dat voor afstemming over ontwerpen met bijvoorbeeld omwonenden, provincie, Rijkswaterstaat en andere belanghebbenden meer tijd nodig is dan verwacht. Indien de budgetten niet worden overgeheveld kan het werk niet in 2020 uitgevoerd worden, waardoor het kwaliteitsniveau openbare ruimte achteruit gaat.Voor het vervanging van armaturen openbare verlichting zal bij de jaarrekening budget worden overgeheveld. Het definitieve bedrag is op dit moment nog niet bekend. De uitvraag is wel gedaan en offerte is onderweg. Levering lukt wellicht nog in 2019. Ten einde dit probleem in 2020 te voorkomen is gelijktijdig ook de uitvraag voor 2020 gedaan. | ||||
Fietsroute Deventer Zutphen (F348) | 2.1 Verkeer en vervoer | Budgetoverheveling | ||
Dekking binnen eigen programma Voor het realiseren van een fietsroute tussen Deventer en Zutphen is een krediet van €1.000.000 beschikbaar ten laste van het MIND budget. Vanwege de discussie over de uitwerking van verschillende varianten neemt de planvorming neemt meer tijd in beslag dan was gepland. Het beschikbare uitvoeringskrediet kan worden overgeheveld naar 2020. Voor de planvorming is een exploitatiebudget van €75.000 beschikbaar. Dat wordt niet geheel in 2019 aangewend en bij de jaarrekening overgeheveld naar 2020. | ||||
Digitalisering parkeren | 2.2 Parkeren | Autonome budgettaire afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma Om de parkeerketen te digitaliseren zijn de afgelopen jaren al diverse stappen gezet. Er is een plan van aanpak gemaakt voor verdere digitalisering. De eerstvolgende stappen zijn het upgraden van de garage apparatuur (€150.000) en het ombouwen van de parkeerautomaten op straat (€120.000). Deze investeringen kunnen gedekt worden binnen het beschikbare vervangingsbudget binnen het MPP. Van het al vrijgegeven krediet voor vervangen kaartleesapparatuur resteert nog €100.000. Voorstel is het restant van €170.000 aanvullend beschikbaar te stellen. De onderhoudskosten nemen met €20.000 dat wordt gedekt binnen de parkeerexploitatie. | ||||
PFAS | Diverse | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen Op dit moment is in kader van nieuwe regelgeving rondom PFAS sprake van mogelijk financiële consequenties voor bemonsteren en afvoeren van grond. De afkorting PFAS staat voor poly- en perfluoralkylstoffen. Dit zijn door de mens gemaakte stoffen die van nature niet in het milieu voorkomen. In ieder geval voor één onderdeel binnen Leefomgeving is voor nu daadwerkelijk sprake van meerkosten. Voor het rooien van stobben binnen het bestek bomen hadden de uitvoerende aannemers de mogelijkheid om een deel van de vrijgekomen grond binnen de bodemkaart te gebruiken in andere projecten van deze aannemers. Nu de grondstromen door het PFAS aan banden is gelegd kan dit niet meer en moet er meer grond afgevoerd worden. De meerkosten bedragen €30.000 en worden gedekt uit de algemene middelen (onvoorzien). Indien PFAS op andere onderdelen tot meerkosten leidt, zullen wij de Raad daarover informeren. | ||||
Areaalaccres openbare ruimte | Diverse | Autonome budgettaire afwijking | ||
Verrekening met Algemene middelen Als gevolg van de toename van de openbare ruimte nemen de beheer en onderhoudskosten autonoom toe. Voor 2019 is een stelpost van €234.000 structureel. Per 1 januari 2018 bedraagt het areaalaccres structureel €115.000, waarvan wordt voorgesteld deze toe te voegen aan het programma Leefomgeving. Het restant van €119.000 wordt gereserveerd voor vervangingsinvesteringen in de openbare ruimte en gestort in de reserve overlopende uitgaven. | ||||
Beheerplan IJsseloevers | 2.1 Verkeer en Vervoer | Budgetoverheveling | ||
Dekking binnen eigen programma Voor het beheerplan IJsseloevers zijn vanuit het college-akkoord middelen beschikbaar gesteld. Voor 2019 is er €190.000 beschikbaar. Hiervan resteert eind 2019 nog circa €50.000. Uitvoering van de maatregelen en activiteiten worden voor een deel in 2020 voortgezet. Hier is dit budget voor nodig. Voorstel is het budget naar 2020 over te hevelen. | ||||
Aanleggen walstroom 5e havenarm | 2.4 Economische havens en waterwegen | Overige afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma Bij de 5e havenarm wordt een walstroom aangelegd. Deze wachtplaats krijgt extra voorzieningen in de vorm van autoafzet en walstroom. Voor de werkzaamheden is provinciale subsidie ontvangen (€15.000) dit wordt opgenomen in de begroting. | ||||
Wachtplaatsen voor bruggen | 2.4 Economische havens en waterwegen | Overige afwijking | ||
Dekking binnen eigen programma Tussen de sluis en de Hanzebrug worden voor de scheepvaart wachtplekken gecreëerd. De oude en vervallen houten meerstoelen worden vervangen door aanmeerpalen bestaande uit buispalen. Voor de werkzaamheden is Provinciale subsidie ontvangen (€30.650) dit wordt opgenomen in de begroting. | ||||
MJOP Oude molen | 2.1 Verkeer en vervoer | Herschikking | ||
Dekking binnen eigen programma Vanuit het MJOP is in 2019 €125.000 beschikbaar voor aanleg rotonde Oude Molen. Dit was een budgetoverheveling uit 2018, die per abuis dubbel geprogrammeerd was. Voorstel is dit budget bij de jaarrekening over te hevelen naar 2020 en in te zetten voor verbeteren van de verkeerssituatie Zandpoort, Bokkingshang en Brinkgarage. | ||||
Technische wijziging | diverse | Overige afwijking | ||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | ||||
Liquiditeit Het Groenbedrijf | 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | |||
Het Groenbedrijf (HGB) heeft te kennen gegeven dat enkele financiële componenten flink beslag gaan leggen op haar liquiditeit. Daaronder begrepen uitgaven en investeringen voor de nieuwbouw, vervangingsinvesteringen bedrijfsmiddelen, uitvoering van het nieuw bomenbeheerplan en het op peil houden van de factor sociale arbeid in het meerjarige perspectief. Deze signalen zetten de meerjarige liquiditeit onder druk en daarmee ook de dividenduitkering die in 2020 is voorzien. HGB draagt op korte termijn haar begroting 2020, meerjarige begroting en meerjarige liquiditeitsplanning voor aan de aandeelhoudersvergadering. Daarna wordt de raad nader geïnformeerd. | ||||
Geluidswal A1 | 2.1 Verkeer en vervoer | |||
Uit de eerste gesprekken met de aannemer verbreding A1 komt een hogere raming dan verwacht ten aanzien van de geluidsmaatregelen nabij Bathmen. De kosten worden verdeeld op basis van de bestuursovereenkomst tussen gemeente, provincie en Rijkswaterstaat. De raming ligt dermate veel hoger dat de partijen nu niet over willen gaan tot gunning. De komende weken zal worden gekeken of er mogelijkheden zijn voor onderhandelingen en fasering. Dit neemt niet weg dat we mogelijk als gemeente tussen €200.000 en €500.000 aanvullende kosten moeten maken uitgaande van de scope die is vastgelegd in de bestuursovereenkomst. | ||||
Dienstverleningsovereenkomst buitenruimte | 2.1 Verkeer en vervoer | Risico | ||
Dekking (nog) niet van toepassing Circulus Berkel heeft voor de DVO 2019 conform afspraak een herijking doorgevoerd. Circulus Berkel is uitgekomen op een kostenstijging voor de gemeente Deventer. Deels heeft deze stijging betrekking op het participatie deel (programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt) en deels op het reinigingsdeel (programma Leefomgeving). Over de inhoud, onderbouwing en hoogte van deze kostenstijging is de gemeente momenteel in overleg met Circulus Berkel. Bij de jaarrekening 2019 kunnen wij u definitief hierover informeren. |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 34.391 | 3.590 | 37.981 | -1.565 | 36.416 |
Baten | 14.243 | 35 | 14.278 | -220 | 14.058 |
Saldo | -20.148 | -3.555 | -23.703 | 1.345 | -22.358 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Aanleggen walstroom 5e havenarm | Lasten | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Areaalaccres openbare ruimte | Lasten | 115 | 115 | 115 | 115 | 115 |
Beheerplan IJsseloevers | Lasten | -50 | 50 | 0 | 0 | 0 |
MJOP projecten 2019 | Lasten | -1.529 | 1.529 | 0 | 0 | 0 |
PFAS | Lasten | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Renovatie Brinkgarage | Lasten | -275 | 275 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 98 | 56 | 56 | 56 | 56 |
Wachtplaatsen voor bruggen | Lasten | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | -1.566 | 2.025 | 171 | 171 | 171 | |
Aanleggen walstroom 5e havenarm | Baten | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MJOP projecten 2019 | Baten | -265 | 265 | 0 | 0 | 0 |
Wachtplaatsen voor bruggen | Baten | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -220 | 265 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 1.345 | -1.759 | -171 | -171 | -171 |
Reserves
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 394 | 1.364 | 1.758 | 1.708 | 3.466 |
Putting uit reserves | 1.349 | 3.470 | 4.819 | 0 | 4.819 |
Saldo | 955 | 2.106 | 3.061 | -1.708 | 1.353 |
Voorzieningen
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv voorzieningen | 0 | 212 | 212 | 0 | 212 |
Inkomsten tgv voorzieningen | 0 | 12 | 12 | 0 | 12 |
Saldo | 0 | -200 | -200 | 0 | -200 |
Investeringen
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 7.303 | 10.471 | 17.774 | -956 | 16.818 |
Inkomsten tgv investeringen | 1.391 | 2.906 | 4.297 | 0 | 4.297 |
Saldo | -5.912 | -7.565 | -13.477 | 956 | -12.521 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2019 | 34.391 | 14.243 | -20.148 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 2.207 | 20 | -2.187 | ||
Voorbereidingskrediet geluidsmaatregelen Bathmen | 100 | 0 | -100 | ||
Reactie op motie betaald parkeren op (koop)zondag en verlagen betaalgrens 22u | 0 | -83 | -83 | ||
Oude Oxersteeg 3, woningbouw | 0 | 23 | 23 | ||
Herinrichting Keizerstraat e.o. | -90 | 90 | |||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | -100 | 100 | |||
Verkoop Oosterkim | 75 | 75 | 0 | ||
Voorjaarsnota 2019 | 8 | 0 | -8 | ||
Ambtelijke wijziging | -157 | 0 | 157 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 471 | 0 | -471 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 1075 | 0 | -1.075 | ||
Totaal programma | 37.980 | 14.278 | -23.702 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2019 | 394 | 1.349 | 955 | |
4e kwartaalrapportage 2018 | 20 | 2.207 | 2.187 | ||
Reactie op motie betaald parkeren op (koop)zondag en verlagen betaalgrens 22u | 0 | 83 | 83 | ||
Voorbereidingskrediet geluidsmaatregelen Bathmen | 0 | 100 | 100 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 13 | 53 | 40 | ||
Oude Oxersteeg 3, woningbouw | 23 | 0 | -23 | ||
Herinrichting Keizerstraat e.o. | 90 | 0 | -90 | ||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | 1.128 | 1.028 | -100 | ||
Ambtelijke wijziging | 90 | 0 | -90 | ||
Totaal programma | 1.758 | 4.820 | 3.062 | ||
Voorzieningen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | 4e kwartaalrapportage 2018 | 12 | 12 | 0 | |
2e kwartaalrapportage 2019 | 200 | 0 | -200 | ||
Totaal programma | 212 | 12 | -200 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2019 | 7.303 | 1.391 | -5.912 | |
Voorbereidingskrediet geluidsmaatregelen Bathmen | 100 | 0 | -100 | ||
Ambtelijke wijziging | 690 | 0 | -690 | ||
Kredietoverheveling jaarrekening 2018 | 4.628 | 1.174 | -3.454 | ||
Herinrichting Keizerstraat e.o. | 893 | 103 | -790 | ||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | 2.328 | 1.200 | -1.128 | ||
Herinrichting fietsenstalling Centrum | 100 | 0 | -100 | ||
1e kwartaalrapportage 2019 | 1.652 | 429 | -1.223 | ||
2e kwartaalrapportage 2019 | 80 | 0 | -80 | ||
Totaal programma | 17.774 | 4.297 | -13.477 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Beter Benutten | 2.1 | Op koers | ||
Brinkgreverweg | 2.1 | Op koers | ||
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | ||
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Behoeft aandacht | Zie voorstel afwijkingen | |
Geluidswal A-1 - Bathmen | 2.1 | Behoeft aandacht | Zie voorstel afwijkingen | |
Hanzeweg - Parallelweg | 2.1 | Op koers | ||
Herinrichting fietsenstalling centrum | 2.1 | Op koers | ||
Herinrichting Grote Kerkhof | 2.1 | Behoeft aandacht | In 2020 wordt een voorstel aan de raad voorgelegd voor herinrichting Grote Kerkhof en Stromarkt. De voor 2019 beschikbare MJOP middelen voor de Stromarkt worden bij de jaarrekening overgeheveld naar 2020. | |
Herinrichting Keizerstraat | 2.1 | Op koers | ||
MJOP 2018 Ceintuurbaan/Zamenhof | 2.1 | Op koers | ||
MJOP 2018 Reconstructie Hanzeweg | 2.1 | Op koers | ||
MJOP Wezenland / Keizer Karellaan | 2.1 | Behoeft aandacht | Zie voorstel afwijkingen | |
Reconstructie Oosterwechelsweg | 2.1 | Op koers | ||
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Op koers | ||
Winkelcentrum Colmschate | 2.1 | Op koers | ||
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Behoeft aandacht | Zie voorstel afwijkingen | |
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Op koers | ||
Vervanging Kaartleesapparatuur | 2.2 | Behoeft aandacht | Restant budget wordt aangewend voor digitalisering (zie voorstel afwijkingen) | |
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers |