Projectnaam

Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg)

Portefeuillehouder

T. Walder

Rapportagedatum

1 oktober 2019

Basisinformatie Project

In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. Op basis van deze visie wordt met betrokken partijen in het gebied gewerkt aan een “ruimtelijk kader” als onderlegger voor concrete planvorming.
De Stadsentree betreft uit te geven gemeentelijk eigendom, grenzend aan een perceel aan de Deventerweg, in eigendom van Explorius Vastgoedontwikkeling. Ook maken gronden van Postillion en McDonalds deel uit van het plangebied.
De insteek van het “ruimtelijk kader” is een mobiliteitsplein met in het hart een carpoolplek, omringd door (fast food) restaurants (Explorius en Mc Donalds), een hotel (Postillion), en bedrijven die een relatie hebben met (slimme) mobiliteit. Bekeken wordt ook óf en wanneer er laadstations en vulpunten aan toegevoegd kunnen worden.

Besluitvorming

Daarnaast heeft het college een aantal intentieverklaring afgesloten met Explorius over de realisatie van de fastfood locaties en met Postillion over de realsiatie van een carpool. en en anterieure overeenkomsten gesloten met de betrokken partijen in het gebied om te komen tot een ruimtelijk kader.

Op 31 januari 2017 besloot het college de leidraad vast te stellen ten behoeve van de aanbesteding van de reclamemast. Op 1 april 2017 bleek dat alleen Explorius heeft ingeschreven als exploitant van de reclamemast. De gunning is vervolgens opgeschort in afwachting van ontwikkelingen van de ruimtelijke kaders.

Projectfase

Verkenningsfase

Stand van zaken

Vanuit de ambitie voor een locatie voor ‘waardevast ondernemen en slimme mobiliteit” worden er een aantal elementen onderzocht die in, in samenhang, een ruimtelijk kader kunnen vormen om aan de ambitie te voldoen:
•   de huidige carpoolplaats aan de A1 wordt verplaatst naar deze locatie.
•   met Explorius wordt bekeken of er drie nieuwe restaurants (Fastfood), twee nader in te vullen bedrijfslocaties en een reclamemast, kunnen worden gerealiseerd.
•   met Explorius en andere partijen wordt bekeken welke partijen op het gebied van duurzame mobiliteit gebruik kunnen maken van de bedrijfspanden.
•   met Postillion en McDonalds wordt bekeken op welke wijze de ontsluiting kan verbeteren, en of het mogelijk is andere functies aan het terrein van  Postillion toe te voegen ter versterking van het concept.  

Er liggen raakvlakken met de verbreding van de A1 (verplaatsing carpool komt daaruit voort) en de aanleg van de snelfietsroute naar Zutphen. Verder is de bereikbaarheid van de locatie een punt van aandacht. Momenteel wordt door Adviesbureau RHDHV heeft onderzocht wat de gevolgen zijn voor de doorstroming op de kruising Zutphenseweg/Zweedsestraat in geval de toevoeging van de functies in dit plangebied.
De oplevering van dit rapport heeft vertraging opgelopen. De behandeling in de raad van dit rapport is nu voorzien voor Q1 2020.

Voortgang

Scope

Op koers

Er ligt een kader vanuit de visie stadsassen en vanuit het reclamebeleid A1. Deze wordt nu nader uitgewerkt in ruimtelijke kaders.

Financiën

Op koers

De Stadsentree is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €0,095 miljoen is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. De grondexploitatie kent een actuele positieve boekwaarde van €0,45 miljoen per 1-1-2019. De nog te maken kosten zijn €0,66 miljoen en de nog te realiseren opbrengsten zijn nog €1,055 miljoen.

De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid.

Afwijking begroting?

Nee

Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de jaarschijf van de begroting te melden. De huidige activiteiten lopen in de pas met de grondexploitatie. Verdere afspraken met stakeholders kunnen later in het jaar wel aanleiding zijn tot voorstellen tot aanpassingen.

Afwijking investering?

Nee

Geen afwijkingen op de verwachte planuitkomst (stand tussentijdse actualisatie bij de tweede kwartaalrapportage) van €0,095 miljoen negatief.

Afwijking exploitatie?

Nee

Risico's en kansen

Risico's en kansen?

Op koers

In de risicodatabase zijn de volgende risico’s opgenomen:
1.   Niet volledig kunnen verhalen kosten infra (€0,3 miljoen, kans van optreden 50%);
2.   Vertraging (rentekosten/plankosten) (€0,2 miljoen, kans van optreden 50%);
3.   Door een langere looptijd van het project nemen plankosten toe maar is er ook sprake van afbreukrisico (€0,1 miljoen, kans van optreden 25%);
Per saldo wordt er een beroep gedaan op het specifiek weerstandsvermogen van €0,275 miljoen.

Nadere toelichting:
- Er is een studie gedaan naar de infrastructuur en de belasting van de kruising Zutphenseweg/Zweedsestraat. Op basis van deze studie kan worden bekeken wat de kosten zijn voor bovenplanse infrastructuur, tevens zal er dan een voorstel gemaakt worden over de wijze waarop dit gedekt wordt.
- De planvorming verloopt langzamer dan eerder gedacht. De verwachting is wel dat in het eerste kwartaal 2020 de ruimtelijke kaders kunnen worden voorgelegd aan de raad.
- Het is van belang om draagvlak op de ruimtelijke kaders te hebben bij de partners om de uitvoering vervolgens snel ter hand te kunnen nemen.

Planning

Afwijking begroting?

Nee

Afwijking totaalplanning?

Behoeft aandacht

•   Vaststellen ruimtelijk kader Stadsentree inclusief financieel kader (actualisatie grex) door college in het eerste kwartaal 2020 en vervolgens door de raad.
•   Vaststellen anterieure overeenkomsten met Explorius (en eventueel andere partijen) door college in eerste kwartaal 2020.

Communicatie

Communicatie

Op koers

In de omgeving is vooral bedrijvigheid. Bestaande bedrijven zijn kritisch ten opzichte van de nieuwe ontwikkelingen en dan vooral het horeca onderdeel van het plan. De ontwikkeling van het duurzame mobiliteitsplein kan rekenen op groot maatschappelijk draagvlak en ook van de omliggende bedrijven. Met alle partijen wordt uitvoerig en intensief gesproken.

Overige informatie