Projectnaam

Verkenning organisatie sociale teams

Portefeuillehouder

College van B&W

Rapportagedatum

1 oktober 2019

Basisinformatie Project

De vijf samenwerkingspartners (De Kern, MEE, Raster, Solis en de gemeente) hebben zich gezamenlijk ingezet voor de inhoudelijke doorontwikkeling van de sociale teams. Daarbij wordt ook al enige tijd gezocht naar de beste vorm voor de organisatie van de sociale teams. Gezocht is naar een vorm waarbij de sociale teams een zelfstandige organisatie vormen en de continuïteit voor inwoners en personeel is geborgd.
Het college heeft op 16 januari 2018 ingestemd met het besluit van het bestuurlijk overleg sociale teams om de voorbereidingen te starten tot het oprichten van een coöperatie als juridische entiteit voor de sociale teams.

Vervolgens is de coöperatie als organisatievorm voor de sociale teams verkend. Bij de uitwerking is gebleken dat er (te) veel risico’s kleven aan deze vorm. Het besluit over de vorm en de implementatie is derhalve uitgesteld.
Er is verder onderzoek nodig naar de mogelijke organisatievormen. Dit betekent dat de beoogde nieuwe organisatievorm niet per 1 januari 2019 van start is gegaan.

Opdracht is om, na afweging van varianten, te komen tot een organisatie- en financieringsvorm voor sociale teams die voldoet aan de inhoudelijke doelstellingen,  efficiënt en rechtmatig is.

Een organisatie- en financieringsvorm die bovendien ook breder toepasbaar is en geschikt is voor  de organisatie van de toegang voor  Beschermd Wonen en Jeugd (gezinscoaches).

Onderdeel van de opgave is een verkenning naar hoe een aantal andere gemeenten in Nederland de financiering en organisatie van Sociale Teams hebben vormgegeven.

Besluitvorming

Recente relevante Raadsmededelingen:
Raadsmededelinge 05-2018-001931 proces entiteit sociale teams 4-12-2018
Raadsmededeling 05-2018-001641 voortgang sociale teams 2-10-2018
Raadsmededeling 05-2018-000076 vorm entiteit sociale teams 16-01-2018

Projectfase

Verkenningsfase

Stand van zaken

Op dit moment worden bij de verkenning van de organisatievorm voor sociale teams twee sporen gevolgd.
Spoor 1 is het ophalen van informatie bij een aantal andere gemeenten over hoe zij de sociale teams hebben georganiseerd, van volledig in house tot een zelfstandige entiteit.
Spoor 2
Parallel aan het vergaren van informatie bij andere gemeenten is een beknopte analyse opgesteld van het functioneren van de huidige Sociale Teams in Deventer.
In 2014 is gekozen voor de huidige organisatievorm en zijn uitgangspunten vastgesteld voor de werkwijze van de Sociale Teams. De analyse geeft beknopt, per geformuleerd uitgangspunt, de huidige situatie weer en de uitdagingen die er zijn om nog beter te voldoen aan deze uitgangspunten.
De analyse is breed gedeeld met onder andere mederwerkers Sociale Teams, Projectteam Sociale Teams, Bestuurlijk Overleg, college en Raad.

Voortgang

Scope

Behoeft aandacht

De keuze om twee sporen te bewandelen en de analyse uitgebreid te delen met betrokkenen heeft geleid tot een verschuiving in de planning. Op dit moment is de verwachting dat eind 2019 de rapportage van de verkenningsfase wordt afgerond en dat vervolgens besluitvorming plaatsvindt ipv eerder opgenomen zomer/najaar.

Financiën

Op koers

Voor de verkenningsfase is een begroting opgesteld. De dekking loopt via programma 8 Meedoen.

Afwijking begroting?

Nee

n.v.t.

Afwijking investering?

Nee

n.v.t.

Afwijking exploitatie?

Nee

n.v.t.

Risico's en kansen

Risico's en kansen?

Behoeft aandacht

Het belangrijkste risico in deze definitiefase is de doorlooptijd van het onderzoek. Het resultaat van deze fase is afhankelijk van een groot aantal randvoorwaarden. Belangrijke randvoorwaarden zijn helderheid doelstellingen opdrachtgever, beschikbare informatie over de huidige en gewenste situatie Sociale Teams en commitment partners.  
De keuze om twee sporen te bewandelen en de analyse uitgebreid te delen met betrokkenen heeft geleid tot een verschuiving in de planning. Op dit moment is de verwachting dat eind 2019 de rapportage van de verkenningsfase wordt afgerond en dat vervolgens besluitvorming plaatsvindt. (ipv eerder gepland zomer/najaar)

Planning

Afwijking begroting?

Nee

n.v.t.

Afwijking totaalplanning?

Op koers

Opbouw definitiefase:
Ppgave               eind 2018
Onderzoek Sociale Teams/rapportage   najaar 2019
Besluitvorming college en raad      1e kwartaal 2020

Communicatie

Communicatie

Op koers

De verschillende fasen in het onderzoek wordt intern afgestemd met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever. Daarnaast vindt afstemming plaats via het bestuurlijk overleg met de partners Sociale Teams.
Er is een planning opgesteld met de momenten dat betrokken partijen worden geinformeerd over de verschillende stappen van de verkenningsfase. In dit overzicht wordt aangegeven waarover en wanneer de verschillende gremia worden betrokken, inclusief Raad.
Op 26 juni jongstleden is door het college tijdens Sociaal actueel een toelichting gegeven op het proces tot nu toe en heeft een werksessie  met de Raad op 11 september 2019 plaatsgevonden waarbij de analyse van de Sociale Teams is gedeeld.
Met een raadsmededeling is de Raad ook schriftelijk geinformeerd over de analyse.
De analyse Sociale Teams is besproken met de medewerkers, managers en bestuurders van de Sociale Teams.

Overige informatie