Projectnaam | Transformatieopgave/Toegang |
Portefeuillehouder | College van B&W |
Rapportagedatum | 1 oktober 2019 |
Basisinformatie Project |
Voor de realisatie van het thema Toegang (“1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon”) hebben we te maken met de volgende gemeentelijke loketten: • Sociale teams voor maatschappelijke ondersteuning en multiproblem • Gezinscoaches voor jeugdzorg • Deventer Werktalent (Konnected) voor participatie • Jongerenloket voor werk en onderwijs • Team Inkomensondersteuning voor inkomen en minimabeleid • Publiekscontacten Zorg voor maatschappelijke ondersteuning en minimabeleid • Budget Adviesbureau Deventer voor schuldhulpverlening • Bijzonder Zorgteam Toegang vanuit de inwoner gezien is: waar kan ik terecht met mijn vraag of zorgen? Hoe kan ik zaken regelen (ondersteuning, hulp, geld) of zelf regelen via buurthulp of vrijwilligers? Zoals hierboven aangegeven zijn er diverse plekken waar bewoners terecht kunnen en waar wordt bepaald of een inwoner recht heeft op voorzieningen/hulp/ (financiële) ondersteuning/beschermd wonen. Daarnaast hebben we op het gebied van jeugdzorg ook nog te maken met de toegang via de huisartsen. Het organiseren van de toegang wordt in de aanbestedingswetgeving beschouwd als een overheidsopdracht waarbij zich het vraagstuk voordoet of op dit moment de toegang wel rechtmatig georganiseerd is. We geven thans aan een aantal gerichte partners in de stad subsidie om tot de organisatie van de toegang voor de jeugdzorg (gezinscoaches), Wmo (sociale teams), beschermd wonen (regionale toegang beschermd wonen waarbij Deventer de centrumgemeente is voor Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen) te komen. We zitten in de verkenningsfase en er zijn 2 deelprojecten gestart: • Procesaanpak Transformatie sociaal domein waarvan de Toegang onderdeel uitmaakt • Onderzoek naar de financierings- en organisatievorm (van de sociale teams) |
Besluitvorming |
Als kader waarbinnen de transformatieopgave van de Toegang plaatsvindt is in december 2018 door het college het Verbindend Kader Sociaal Domein vastgesteld. Het Verbindend Kader is vervolgens met de raad in een aantal raadstafels besproken en is in het voorjaar 2019 voor kennisgeving aangenomen door de raad als routekaart voor het sociale domein. De planning met daarin de (beleids)stukken die worden aangeboden aan de raad wordt steeds geactualiseerd en de laatste planning is oktober 2019 aangeboden aan de raad. Deelproject 1: De kern van de procesaanpak zit in het organiseren van de menselijke maat, de inwoner aan zet. Inwoners doen namelijk van alles zelf en voor en met elkaar: ontmoeting, vereniging, een-op-een betrokkenheid. Vraag is hoe we dit als gemeente en partners verder kunnen faciliteren? En hoe sluit je aan bij deze initiatieven om mogelijke problemen vroeg te signaleren en te voorkomen? De interactie tussen gemeente en partner is een cruciale factor bij de stap van transitie naar transformatie. Inspelen op de veranderende samenleving is daarbij het uitgangspunt. Ook zullen we scherp monitoren aan welke knoppen we kunnen draaien om kosten en baten in evenwicht te brengen. Daarbij organiseren wij de verbinding tussen de vele partners die bij het transformatieproces betrokken zijn. Dat vraagt integraal denken. In de aanpak gaan we op zoek naar businesscases die concrete handvatten bieden om inzicht te geven in consequenties van keuzes. Ook gaan we op zoek naar goede ervaringen elders in het land en gaan we in gesprek met partners welke bijdragen zij kunnen leveren. Soms is dit concreet en soms is het uitproberen. We hebben een concept procesaanpak opgesteld die we dit najaar bespreken in ons college en uw raad daarover eind 2019 informeren. |
Projectfase | Verkenningsfase |
Stand van zaken |
Deelproject 1 bevindt zich in de verkenningsfase. Dit resulteert eind 2019 in een procesaanpak. |
Voortgang |
Scope | | Op koers |
De verkenningsfase loopt volgens planning. |
Financiën | | Op koers |
Voor de procesaanpak Transformatie sociaal domein (waarvan Toegang onderdeel uitmaakt) zijn middelen opgenomen in de begroting. |
Afwijking begroting? | | Nee |
n.v.t. |
Afwijking investering? | | Nee |
n.v.t. |
Afwijking exploitatie? | | Nee |
n.v.t. |
Risico's en kansen |
Risico's en kansen? | | Behoeft aandacht |
Het belangrijkste risico in deze fase is dat er geen draagvlak is bij partners om met de transformatie aan de slag te gaan. De transformatie biedt daarentegen veel kansen om nog beter in te kunnen spelen op de veranderende samenleving. En met de procesaanpak creeren we een proces waarin we samen met partners gaan optrekken en concrete activiteiten gaan ontplooien. |
Planning |
Afwijking begroting? | | Nee |
n.v.t. |
Afwijking totaalplanning? | | Op koers |
Voor de Transformatie sociaal domein (oa Toegang) wordt in de tweede helft van 2019 een procesaanpak opgesteld. Deze planning nemen we op in de tijdsbalk die onderdeel vormt van het Verbindend Kader Sociaal Domein. |
Communicatie |
Communicatie | | Op koers |
De verschillende fasen worden intern afgestemd met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever. Dit wordt verder uitgewerkt in de procesaanpak. |
Overige informatie |
n.v.t. |